صفحات

۱۳۹۴ شهریور ۱۴, شنبه

سالگرد پایان «جنگ فوتبال» میا‌‌ن هندوراس و السالوادور

۲۰ جولای

وقتى توپهاى فوتبال توپخانه شدند

در جریان مسابقات فوتبال در آمریکای جنوبی در ماه جولای ۱۹۶۹، پس از آنکه السالوادر تیم‌ فوتبال هندوراس را در بازی پلی آف و در وقت اضافه با نتیجه ۳ بر ۲ شکست داد، جنگ خونین نظامی میا‌‌ن این دو کشور رخ داد که حدود ۵ هزار کشته بر جا گذاشت.

در دو بازی پیشین ابتدا در ژانویه همان سال هندوراس با نتیجه ۱-۰ برنده بازی بود و سپس در دومین بازی هندوراس با نتیجه ۳-۰ نتیجه را واگذار کرده بود. متعاقب درگیری‌های شدیدا خشونت بار میا‌‌ن طرفداران دو تیم‌ در طی‌ این بازی ها، دولت السالوادور ضمن قطع روابط دیپلماتیک با هندوراس و درخواست تعقیب شهروندان هندوراس که علیه السالودوری‌ها دست به خشونت زده بودند، ابتدا بوسیله هواپیما‌های بمب افکن به هندوراس حمله نظامی کرد و نهایتاً ارتش‌های دو کشور بخش‌هایی‌ از خاک و شهر‌های یکدیگر را اشغال کردند.

هرچند این جنگ به ظاهر با نام فوتبال شناخته می‌‌شود اما ريشه اصلى آن كاملا اقتصادى و در اصلاحات ارضی و جمعیتی میا‌‌ن دو کشور که درگیر مشکلات اقتصادی و دست اندازی‌های خارجی‌ بودند باید جستجو کرد. در آن‌ دوره با وجود اینکه مساحت هندوراس ۵ برابر السالوادر بود اما جمعیت آن‌ نصف این کشور بود، همین امر موجب مهاجرت گسترده مردم السالوادر به هندوراس برای رسیدن به زمین‌های کشاورزی بیشتر شده بود به گونه‌ای که در آن‌ زمان حدود ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان السالودور به هندوراس مهاجرت کرده بودند. با وجود اینکه در آن‌ زمان هنوز مالکیت زمین‌های بزرگ در اختیار کمپانی‌های غول پیکر عمدتا امريكايى بود به گونه‌ای که به عنوان مثال کمپانی یونایتد فروت (چکیتا) که در کودتای گواتمالا نقش داشت به تنهایی مالکیت ۱۰% زمین‌های هندوراس را در اختیار داشت. همین امر و اختلاف‌های ارضی در مرز این دو کشور جنگی ۱۰۰ ساعته براى تغييرات جمعيتى و مرزها بر افروخت که سر انجام امروز  ۱۹۶۹ با وساطت سازمان کشورهای آمریکای لاتین به آتش بس منجر شد اما ۱۱ سال دیگر طول کشید تا در مورد مناطق مرزی این دو کشور تصمیم گیری شود و میا‌‌ن آن‌ دو معاهده صلح پذیرفته شود. وقتی‌ توپ‌های فوتبال به توپخانه‌های نظامی تبدیل شده بودند.


هیچ نظری موجود نیست: