صفحات

۱۳۹۱ بهمن ۱۹, پنجشنبه

پناهندگی سیاسی به مثابه شکستن مهره‌های پشت


امیرمحسن محمدی: پناهنده سیاسیِ تقلّبی بار سنگینی‌ است که روی مهره‌های پشت مردم می‌‌نشیند و آن را می‌‌شکند. به هیچ وجه این یک نوشتهٔ کوتاه ضدّ پناهندگی نیست چون می‌‌خواهم در بارهٔ قبل از پناهندگی حرف بزنم. آنهایی که آمدند و کردند یا دارند می‌‌کنند که هیچ، خطاب به کسانی‌ که هنوز نیامده‌اند می‌‌نویسم. کسانی‌ که خطر اعدام یا زندان‌های طولانی مدت داشتند که هیچ، در دفاع از فعالین سیاسی موجود در ایران و زندانیان سیاسی می‌‌نویسم، همان‌ها که به دلیل شرایط متعفن بیرون جرات خروج از کشور ندارند، آن‌ها که نشسته‌اند و دقیقه‌ها را می‌‌شمرند تا کی مگر لو بروند و نابود شوند.

 اکثریت پناهندگان ایرانی‌ سیاهی لشکری برای دست‌های بالا‌تر شده‌اند، کیس پناهندگی در بسیاری از اوقات اسم محترمانهٔ دروغی است که برای پذیرفته شدن می‌‌گویند. تا به این روند تقلب اعتراض می‌‌کنی‌ سریعا اولین پاسخ کلیشه‌ای این است هر کسی‌ حق دارد برای زندگی‌ بهتر هر جایی از جهان را انتخاب کند، ما هم که گفتیم می‌‌خواهیم مرز‌ها متلاشی شوند، ما هم که می‌‌گوییم جامعه انسانی‌ مرز ندارد. اما به روند موجود شدیدا اعتراض داریم.


دروغ همیشه بد است، به هر بهانه‌ای بد است مگر زیر بازجویی و موقعیت خطر. این روز‌ها کیس‌های پناهندگی سیاسی به فروش می‌‌رسند، با قیمت‌های گزاف حکم بازداشت و احضار و زندان جعل می‌‌کنند، از مدارک پزشکی‌ قانونی گرفته تا تحصیلی‌، روزنامه چاپ می‌‌کنند با‌‌ همان کاغذ و لوگو با اسم فرد مورد نظر در آن و کور شوم اگر دروغ بگویم، بعضا خبر هم کار می‌‌کنند، این فضا تهوع بر انگیز است. من به روند موجود شدیدا اعتراض دارم.

این تبدیل به روال شده است، اینکه بیایند نقش کسانی‌ که تحت تعقیب جمهوری اسلامی هستند را بازی کنند. اولین نتیجه‌ای که حاصل شد افزوده شدن به تعداد سربازان سیاهی لشکر بخش ثروتمند اپوزیسیون یعنی سلطنت طلبان است. بیشتر از آن اینکه اکثر نهاد‌های خارجی‌ به جامعهٔ ایرانی در تبعید به چشم متقلب نگاه می‌‌کنند، کسانی‌ که می‌‌آیند و می‌‌گویند جان ما در خطر بوده و چند سال بعد به راحتی‌ بر می‌‌گردند، خاطرم می‌‌آید یک سال پیش رئیس شعبه خارجی‌های پلیس آنکارا گفت ما می‌‌دانیم که اکثر ایرانیانی که به ترکیه می‌‌آیند دروغ می‌‌گویند اما اینجا ما تنها میزبان هستیم.


غم انگیز‌ترین بخشش برآورد‌های تحلیلی جهان از اوضاع ایران بر اساس منابع اساساً فیک است، اینکه چرا به این حقارت افتاده‌ایم، اینکه چرا برای کمک به فعالینی که در داخل کشور در مرز خطر قرار دارند هیچ کاری از دستمان بر نمی‌‌آید و برای کمک به آنهایی که مشکلشان خارج رفتن است سینه چاک می‌‌کنیم، اینکه فعالین واقعی‌ سیاسی و بسیاری از زندانیان سابق در پذیرش پناهندگیشان مانده‌اند یا در کشور‌های واسطه گیر کرده‌اند. دیگر اینکه کیس پناهندگی سیاسی یکی‌ از درب و داغان‌ترین بهانه‌های موجود بر برای پذیرش پناهندگی است، من به این روند اعتراض دارم، لطفا دست از سر ما بر دارید، صد‌ها نمونه کیس وجود دارد که بسیار سریع‌تر زندانیان و فعالین سیاسی جواب می‌‌گیرند، با آینده مردم و کشورتان بازی نکنید.

*تصویر یکی‌ از فرم‌های موجود در سفارت خانه‌های جمهوری اسلامی ایران که این روز‌ها گویا بسیار پر طرفدار پر طرفدار است.


۶ نظر:

Unknown گفت...

aghaye mohtram avalan in kareshoma dorost nist ke bekhahid angosht roye yek geshr bezarid chon darid tohmat mizanid.dovom inke shoma vakil v vasi mardome Iran instin fagat nazar rejebe kamare khodetoon bedin.sevom inke ongad oza kharb hast arseh be khali az mardom tang hodeh va bekhatereh baga va kheli az chizaye digeh shayad das be in kar mizanan darzem fek nemikonam ma hage dakhl va tasarof ro dar afkare mardom ro dashteh bashim.nokteye akhar inke aziz shoma aval boro on axset ro ke az masaln namayeh kameleh chehratoon gozashtin ro avaz kon bad biya beshinim gap bezanim.
movafag bashi

ramin گفت...

بالایی عجیب موجودیه! خو لامصب مگه مجبوری کامنت بذاری با این استدلالای زپرتیت؟

Unknown گفت...

agahye Ramin lotf kon moadab bash va khosh maze baziyato bezar vase dosdat ta tasviget konan ke goleye namak hasti,darzem shoma behatar balad hasti harf bezan na inke ye masalye be in mohemi ro ba maskhare begiri.

Marya گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
Unknown گفت...

keyvan zarrabi : دوست عزیز آقا کیوان اولا کاملا مطلب ارسال شده درست و پذیرفتنی هستش ، احتمالا شما از همون دسته آدمایی هستید که به هر قیمتی حاضر هستید به هدفی که می خواین برسید حالا دروغ ، کلک ، خلاف و و و ....
ما وکیل مردم ایران نیستیم نه ، اما جزئی از همون جامعه هستیم که بخاطر کارایی که تو و امسال تو می کنن باید تاوان بدیم باید وقتی با 70 ضربه شلاق و کلی مقاله ، کلی فعلیتهای مجازی ، کلی فعالیت سیاسی ، زندان و غیره با کوله باری از خستگی خودمونو به یه جا می رسونیم که کمی امنیت داشته باشیم با این جواب روبه رو بشیم که نه شما فعال نیستید شما مشکلی ندارید شما ...فکر می کنی چرا ؟؟ چون شما و امسال شما اومدید و با دروغ و چیزایی که امیر اشاره کرده راهی رو که ما واقعا طی کردیم رو خراب کردید .. آره آقا بیاین کی گفته نیاین کی گفته نیاین پناهنده بشید بیاید اما دروغ نگید بیا برو پناهنده اجتماعی شو نیا بگو من سیاسی هستم نیا بگو من جونم در خطر حکمم اعدام هستش اگه برگردم ...، چیه خجالت می کشی بگی اجتماعی هستم بگی فشار اقتصادی و روحی غیره روم بوده ... کیوان جان هنوز نرفتی توی سلول بفهمی وقتی چشماتو می بندن دستاتو می بندن فقط صدای نفسهاتو می شنوی و قدم زدن یکی درکنارت که هر لحظه احساس می کنی می خواد ... هنوز نرفتی حتما جایی که بگن از بچگیت رو بنویس تا الانت بدون اینکه یک کلمه جا بندازی ، هنوز نرفتی جایی که آرزوی 1 دقیقه خواب رو داشته باشی ... آره ما وکیل مردم ایران نیستیم و نخواهیم بود این راهی هستش که مردم ایران خودشون انتخاب کردن کاری هم از دست ما بر نمیاد.. نمی خوام دیگه بیشتر از این چیزی بگم چون از تو و امثال تو زیاد دیدم امثال تویی که با یک تو گوشی خوردن برادرشونم می فروختن .. کمی خارج از بحث گفتم که نیای تو هوا حرف بزنی اینجا کامنت سینه سپر بودن بزاری واسه دفاع از اشتباهات بعضی از ایرانیان.
در آخر هم بگم کیوان جان اگر به ما مربوط نیست که مردم ایران می خوان چکار کنن و ما وکیل نیستیم پس به شما هم مربوط نیست آقا امیر چرا عکس اینجور گذاشتن و تو در حدی نیستی که امیر هم بخواد باهات بشینه گپ بزنه.
بدروود

Unknown گفت...

اول این که بنده نه سیاسی هستم نه پناهنده ! معلومه خیلی ادم بامنطقی هستی که با یه کامنت چند خطی من و کردی پناهنده سیاسی دروغین و برادر فروش . واقعا ایران فعالان سیاسی مثل شما داره که وضعیتش اینه .
من منکر شکنجه ها و سختی هایی که زندانیان سیاسی کشیدن نیستم ولی به عنوان ادمی که تجربه زندگی تو کشور ازاد رو دارم تمام حرفم اینه که تمام مردم ایران .تک به تک اون هفتاد ملیون نفر استحقاق پناهنده شدن و زندگی در شرایط بهتر رو دارند !
بله شما درست میگی که اسم خیلی هاشون پناهنده سیاسی نیست و فعالیت سیاسی نداشتن ولی انگار نمیدونی که سالهاست که لااقل اروپا به هیچ ایرانی پناهندگی اجتماعی نمیده ! چون وضعیت اجتماعی ایران رو انقدر بد نمیدونه که به ساکنینش پناهندگی اجتماعی تعلق بگیره و تنها راهی که جلوی پای پناهجوها گذاشته پناهندگی سیاسی هست .(و واقعا تمام بدبختی هایی که مردم ایران میکشن از سیاست بد نیست؟)
خیلی ها شاید فعال سیاسی نیستند و تو زندان شکنجه نشدن ولی انقدر شرایط زندگیشون تو ایران بد بوده و هست که از هزار تا شکنجه بدتره و هر روز تو زندگی عادی شکنجه شدن .
حرف من اینه که ما نمیتونیم برای مردم نسخه بپیچیم و بگیم بمون و تو شرایط بد بمیر و راه رو بذار برای کسی که صرفا زندان رفته .خیلی ها زندان نرفتن ولی زندگیشون خیلی بدتر از زندان رفته هاست .
ضمن این که کسی که زندانی شده باشه و مدارک لازم برای اثبات شکنجه اش داشته باشه امکان نداره جواب رد بگیره .اونهایی که جواب رد گرفتن همون بیچارگانی هستند که اروپا و شرایط سخت چاره ای جز دروغگویی براشون نذاشته .
آدمها تو شرایط سخت به هر چیزی تن میدن . خیلی بده که آدم به خودش اجازه بده دیگران و قضاوت کنه .
این که شما فکر کنی چون زندان رفتی و شکنجه شدی بیشتر از سایرین حق زندگی داری و یه سر و گردن از بقیه بالاتری واقع تاسف برانگیزه. مردم ایران حتی معمولی ترین هاشون هر روز دارن تو زندگی عادی شکنجه میکشن و زجر میکشن.
راستش اگر من مسئول دادن پناهندگی بودم به کارگری که از کار بیکار شده( به خاطر شرایط بد سیاسی و اقتصادی ) با چندین بچه و حتی نمیتونه نون خشک برای زن و بچش بخره همون قدر مستحق گرفتن پناهندگی هست که یک جوونی که زفته کار سیاسی کرده و یه ماه زندان بوده .
فعال سیاسی اصل هدفش رفاه حامعه است .وای به حال فعالی که فکر کنه به خاطر کاری که کرده از قشری که به قول خودش داره به خاطرشون مبارزه میکنه مستحق تره.

ضمنا وقتی داری با کسی بحث و گفتگو میکنی لزومی نداره اون وسط چاپلوسی کسی دیگه رو بکنی . خودشیرینی صفت پسندیده ای برای یک "فعال سیاسی" نیست .
تاریخ نشون داده که چاپلوسها راحتتر برادر فروشی میکنند.