صفحات

۱۳۹۴ شهریور ۱۲, پنجشنبه

سالگرد شکست ایالات متحده در جنگ ویتنام

۲۷ ژانویه
تاریخ پاشنه آشیل بشردوستی است

چهل و دو سال پیش در ساعت ۷ صبح روز ۲۷ ژانویه بود که پس از سال‌ها تجاوز به خاک ویتنام و موارد متعدد استفاده سلاح‌ها غیرمجاز نظیر بمب‌های ناپالم علیه کمونیست‌ها، سرانجام ایالات متحده آتش بس را پذیرفت.

در آخرین روزهای جنگ بیش از ۵۰۰ هزار نیروی امریکایی در ویتنام حضور داشت. در خلال سالهای جنگ در مجموع حدود یک میلیون و ششصدهزار امریکایی در ویتنام جنگیدند و بیش از ۵۸ هزار نفر از سربازان امریکایی کشته شده بودند. ایالات متحده برای این جنگ ۱۰۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هزینه کرده بود.

این آتش بس و نهایی شدنِ این شکست خفت بار شامل نیروهای ویتنام جنوبی نمی‌شد. با اینکه نیروهای نظامی امریکا در ۱۱ اگوست ۱۹۷۲ ناچار به فرار از ویتنام شده بودند اما چریک‌ها با ادامه نبرد آزادی بخش سرانجام توانستند در ۳۰ آوریل‌‌ شهر سایگون را تصرف و وحدت ویتنام را تامین کنند.

این جنگ پس از دوران کوتاه کندی و متعاقب روی کار آمدن رئیس جمهور راستگرا جانسون، از درگیری های کم تعدادتر و بعضا عملیات هلی برد در حمایت از جنایتکاران ویتنام جنوبی، به جنگی تمام عیار تبدیل شده بود و بیش از ۳ میلیون ویتنامی بصورت دردناکی کشته شدند.

ویتنام تنها نمونه تجاوز نظامی ایالات متحده به مردم تهی دست و ملت های تحت ستم نیست اما یکی از مهم ترین آنهاست. گذشته‌ی دولتمردان امریکا با تجاوزات متعدد نظامی از امریکای لاتین تا شرق آسیا و خاورمیانه و سراسر جهان پیوند خورده است. جنگ ویتنام که با مقاومت قهرمانه چریک‌های کمونیست و مبارزات فعالین ضد جنگ در سراسر جهان به شکست ایالات متحده در عرصه نظامی و افکار عمومی انجامید، پاشنه آشیل بشردوستی است.




هیچ نظری موجود نیست: