صفحات

۱۳۹۴ شهریور ۱۴, شنبه

سالگرد خودکشی ونسان ونگوگ

۲۹ جولای

«غم برای همیشه باقی خواهد ماند»

او که گوش خودش را برای معشوقه اش فرستاد

ونسان ونگوگ نقاش نامدار هلندی سبک پست امپرسیونیسم در چنین روزی برابر با ۲۹ جولای با شلیک گلوله احتمالا به زندگی خودش پایان داده است.

این هنرمند شهیر که در دوره زندگی حرفه ای خود تنها توانست یکی از تابلوهایش به نام تاکستان سرخ را توانست بفروشد در فقر مطلق زندگی کرد و درگذشت تا آثارش را آیندگان با قیمت های چندصد میلیون دلاری معامله کنند.

او که در ۳۷ سالگی درگذشت، در ده سال پایان زندگی اش حدود ۹۰۰ نقاشی و ۱۱۰۰ طراحی انجام داده بود و در بسیاری از آثارش به زندگی روزمره طبقه کارگر می پرداخت.

هرچند در اصل بریده شدن گوش توسط خودش تردیدی وجود ندارد اما در مورد انگیزه او از این کار دستکم دو روایت اصلی وجود دارد، نخست اینکه او پس از دلباختن به دختری به نام راشل گرانبها ترین هدیه ای که می توانست را برای او فرستاد و روایت دوم اینکه به علت افسردگی و شنیدن صداهای آزار دهنده در گوشش اقدام به قطع آن کرده بود.

برخی روانشناس معالج ونگوگ را عامل خودکشی او می دانند چرا که موجب فشار عصبی بیشتر بر او شده بود اما در نهایت این جامعه آن روز بود که با عدم درک آثار این هنرمند بزرگ او را به پایان سوق داده بود.

در سالهای اخیر پس از تحقیقات مفصلی که که چند نفر از نویسندگان انجام دادند ادعا کردند که ونگوگ توسط دو نوجوان مست هدف گلوله قرار گرفته بود و او برای حفاظت از آنها ماجرا را خودکشی جلوه داده و در برابر مرگ تسلیم شد.

او پیش از مرگ در یکی از آخرین جملاتش به برادر خود گفته بود: «غم برای همیشه باقی خواهد ماند».

*تصویر نخست، طرحی از خودنگاری مشهور ونگوگ توسط مارتین میسفلدت.
*تصویر دوم تابلوی استراحت نیمروز.*تصویر سوم پرتره دکتر گاشه روانشناس ونگوگ.




هیچ نظری موجود نیست: