صفحات

۱۳۹۴ شهریور ۱۴, شنبه

سالگرد کودتای خونین امریکایی در گواتمالا

۲۷ ژوئن

وقتی انسانها موش های آزمایشگاه پزشکی بودند


گواتمالا کجاست؟ در کدام قاره است؟ چرا تاریخ خونبار این مردم ستمدیده کنار گوش ایالات متمدن متحده نادیده گرفته شده است؟ کشوری هم مرز با مکزیک، هندوراس و السالوادور.

روز ۲۷ ژوئن ۱۹۵۴ بود که طی یک کودتای خونین به شیوه کودتای ۲۸ مرداد در ایران دولت مردمی رئیس جمهور چپ گرای این کشور جاکوبو آربنز توسط عوامل سازمان سیا سرنگون شد. در پی کودتا ۸ هزار نفر از چپ گرایان اعدام شدند و در جریان ده ها سال حکومت وحشت در این کشور بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم و بومیان توسط نظامیان قتل عام شدند و صدها روستا به کلی ویران شدند.

ارنستو چگوارا که یک سال قبل از وقوع کودتا به گواتمالا رفته بود، از مقاومت این مردم و مبارزین بزرگ این کشور تاثیر فراوانی پذیرفت و بخش مهمی از نگاه سیاسی‌اش در این کشور شکل گرفت اما در پی کودتا و قتل عام ناچار به ترک این کشور شد.

با وجود اینکه ایالات متحده و سازمان سیا از سالها قبل در پی سرنگونی دولت مردمی چپگرای گواتمالا در امریکای لاتین بودند اما نقشه سیاه آنها وقتی نهایی شد که آربنز تصمیم به اصلاحات ارضی و از جمله تقسیم زمین های کمپانی غول پیکر امریکایی United Fruit گرفت. این کمپانی امریکایی که در حال حاضر به Chiquita تغییر نام داده است انحصار تولید و صادرات محصولات در بسیاری از کشورهای امریکای لاتین مانند هندوراس، گواتمالا، السالوادور، کوستاریکا، اکوادور، کلمبیا و غیره را در چنگ خود دارد و حتی در راه های ارتباطی و خطوط راه آهن نیز دست دارد. سیطره عظیم این غول اقتصادی در این قاره موجب توانایی زیاد آن در دخالت در امور سیاسی کشورها و تاثیر گذاری بر انتخابات و کودتاهای متعدد بوده است، یونایتد فروت که متحد عمده باتیستا دیکتاتور خونریز کوبا بود با وقوع انقلاب کوبا از این کشور رانده شد.

عمق جنایات ایالات متحده وقتی آشکار شد که در تاریخ ۲۳ می ۱۹۹۷ بخشی از اسناد سازمان سیا از طبقه بندی خارج و آشکار شد که چگونه این سازمان با بودجه هاب میلیونی در طراحی کودتا و تهیه لیست های ترور و اعدام کمونیست ها نقش عمده را به عهده داشته است.

در تمام سالهای پس از کودتا حکومت دست نشانده گواتمالا مورد حمایت ایالات متحده قرار داشت و حتی ژنرال ریوس موت که چند سال پیش به جرم نسل کشی مردم خودش به هشتاد سال زندان محکوم شد مورد حمایت همه جانبه پرزیدنت ریگان بود.

گواتمالا آزمایشگاه پزشکی ایالات متحده بود، در موارد متعدد داروها و بیماریهای مختلفی از جمله سفلیس بر روی مردم این کشور مورد آزمایش قرار گرفت و حتی از کسانی که عامدانه برای آزمایش مبتلا شده بودند رسیدگی پزشکی کاملی صورت نمی گرفت، باراک اوباما در ناریخ ۱ اکتبر ۲۰۱۰ به دلیل انجام این آزمایشات پزشکی از مردم گواتمالا عذرخواهی کرد، وقتی انسانها موش های آزمایشگاه پزشکی امریکایی ها بودند.تصویر: پیشروان آزادی‌های صادراتی ایالات متحده، عروسک جاکوبو آربنز را اعدام کرده‌اند.




هیچ نظری موجود نیست: