صفحات

۱۳۹۴ شهریور ۱۲, پنجشنبه

سالگرد طرح دکترین ترومن و آعاز روزهای سیاه جنگ سرد

۱۲ مارس

روز ۱۲ مارس ۱۹۴۷ بود که هری ترومن رئیس جمهور ایالات متحده طی سخنرانی در کنگره این کشور، دکترین بازدارنده خود را طرح کرد تا دنیایمان در تاریکی سالهای جنگ سرد فرو ببرد، روزهای سیاهی که از حافظه جهان پاک نخواهد شد.
بر اساس این سیاست‌های جدید که دو سال پس از بمب باران اتمی ژاپن و به منظور پایان بخشیدن به مشارکت متفقین سابق در ائتلاف ضد فاشیسم اتفاق افتاد، ایالات متحده امریکا به همه نیروهای مخالف کمونیسم در سراسر جهان اقدام به کمک‌های مالی و نظامی می‌کرد. آنها میلیون ها دلار پول مردم امریکا را در سراسر جهان برای حفظ نظم مسلط موجود و کنترل و سرکوب چپ گرایان در خارج و داخل مرزهای امریکا هزینه کرد، سیاستی که رویای امریکایی‌شان را به باد داده است.

بر اساس سیاست های جنگ سرد، جهان در چنان مسابقه تسلیحاتی نظامی و هسته ای فرو رفت که پس گذشت سالها هنوز از تبعات آن رنج می برد. در دوران قدرت گرفتن هری ترومن که مسئولیت اصلی در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی را به عهده داشت، دولت متجاوز اسرائیل متولد شد.

ترومن در این سخنرانی ابتدایی به بهانه جلوگیری از افتادن در دامان کمونیسم، خواستار کمک به ترکیه و یونان که مشغول سرکوب کمونیست‌ها بودند شده بود، ایالات متحده با همین بهانه کودتای ۲۸ مرداد ایران و کودتای شیلی، کودتای اندونزی و بسیاری از جنایت‌ها و کودتاهای متعدد نظامی در سراسر جهان را مورد حمایت قرار داد.

در دوران سیاه چهل ساله‌ای که اصطلاحاً جنگ سرد نامیده می‌شود جهان در دو محور پیمان ورشو و پیمان ناتو از هم جدا شده بود اما با این همه بر اساس همین استراتژی کشتارهای خونین متعددی در جهان اتفاق افتاد و بار‌ها شرایط تا درگیری نظامی و حتی رویارویی هسته‌ای پیش رفت.

تصویر: هری ترومن، رئیس جمهور ایالات متحده، ماهی شش پوندی صید کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: