صفحات

۱۳۹۰ دی ۹, جمعه

امروز سالگرد پایان ماموریت ضدکمونیستی «لوی هندرسون» در ایران است


امیرمحسن محمدی
در تاریخ ۹ دی‌ماه ۱۳۳۳ برابر با ۳۰ دسامبر ۱۹۵۴ ماموريت لوي هندرسون دیپلمات ضد چپ امریکایی و معاون وزیر امور خارجه‌ی این کشور که يکي از عوامل اصلی سرکوب کمونیسم و براندازی مصدق در ایران بود پایافت و وی ایران را ترک کرد.

 وي از سال 1330 سفير آمريكا در تهران بود و بر اساس اسناد موجود يكي از عوامل اصلی کودتای 28 مرداد 1332 در ایران بود.  هندرسون كه در آركانزا به دنيا آمده بود و پدرش كشيش بود از هنگامی که آغاز كار کرد، كمر به جلوگيري ازگسترش كمونيسم و همچنين بسط نفود دولت مسکو بسته بود. او در دهه 1920 در آمريكا كار بررسي ميزان همكاريهاي چپهاي اين كشور با شوروي را برعهده داشت و سپس با تبعيديان و فراريان از شوروي تماس برقرار كرده و آنگاه مامور در كشورهاي بالتيك شده بود تا از نزديك فعاليت هاي شوروي را زير نظر داشته باشد.

نگاه کنید به تحقیق اشتراک به مناسبت کودتای امپریالیستی ۲۸ مرداد:
«افشای عملیات ضد کمونیستی آژاکس به روایت اسناد محرمانه سازمان سیا»

هندرسون در پي ملي شدن نفت ايران و تبديل تهران به يک كانون خطر براي غرب و حساس شدن اوضاع، سفير امريكا در تهران شد. وي که يک جنوبي آمريکايي تمام عيار (خشن، اخمو و قاطع) بود ازدكتر مصدق تا آنجا كه كارهاي او به تقويت ناسيوناليسم ايراني و گسترش دمكراسي مي انجاميد جانبداري كرد زيرا كه با اين دو عامل از پيشرفت كمونيسم و بسط نفود شوروي جلوگيري مي شد، ولي از لحظه اي كه احساس كرد ادامه تحريم اقتصادي ايران از سوي انگلستان زندگي را بر مردم سخت كرده و متمايل به حزب توده شده اند و در چند تظاهرات قدرت اين حزب را به چشم ديد تغيير نظر داد و نه تنها از توطئه هاي انگلستان بر ضد دكتر مصدق جلوگيري نكرد بلكه در صدد همكاري با مساعي براندازي او و روي كار اوردن مقامهاي ايراني موافق اتحاد ايران با غرب و سپردن كار نفت به شركتهاي غربي بر آمد.

هیچ نظری موجود نیست: