صفحات

۱۳۹۱ تیر ۱۳, سه‌شنبه

امروز سالگرد سقوط ایرباس ایران در تنگه‌ی هرمز است / پروازی که یک طرفه باقی‌ ماند



بیست و چهار سال پیش در چنین روزی پرواز شماره‌ی ۶۵۵ هوپیمایی ایران از صفحه‌ی رادار محو شد و پس از مدت کوتاهی مشخص شد تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که ۶۶ کودک در میان آنها وجود داشت در اثر اصابت موشک از ناو وینسنس متعلق به به نیروی دریایی آمریکا کشته شده اند.

تحقیقات و گزارش سازمان بین المللی هوپیمایی در گروه حقیقت‌یاب ایکائو، نشان داد که سه ناو امریکایی در ظاهر ایرباس به این بزرگی‌ را با هوپیمای اف-۱۴ اشتباه گرفته بودند و هیچ خبری از صحت شایعه‌ی حضور یک هوپیمای تام‌کت ایرانی‌ در پشت سر این هواپیما تا این لحظه وجود نداشته است.

کاپیتان راجرز و کلیه‌ی خدمه‌ی ناو امریکایی وینسنس پس از بازگشت به آمریکا مورد تقدیر قرار گرفتند، به همه‌ی آنها مدال مبارزه اهدا شد و هیچوقت مورد پیگرد قرار نگرفتند. کاپیتان راجرز در سال ۱۹۹۰ نیز مجددا مدال لژونر لیاقت را از دستان جورج بوش دریافت کرد.

با اینکه از نظر نظامی ثابت شده که ناو وینسنس امکان پیشگیری از این فاجعه را داشت و در تحقیقات هشدارهای دو ناو دیگری که در خلیج فارس بودند مبنی بر غیر نظامی بودن این هواپیما ثبت شده است اما تا این لحظه ایالات متحده‌ی آمریکا حاضر به پذیرفتن مسئولیت حادثه نشده است.

حادثه تلخ بود و در روز ۳ ژوئیه‌ی ۱۹۸۸ برابر با ۱۲ تیر ۱۳۶۷ اتفاق افتاد، وقتی‌ که در ایران سید‌علی‌ خامنه‌ای و در آمریکا دونالد ریگان رئیس جمهور بودند.

هیچ نظری موجود نیست: