صفحات

۱۳۹۴ دی ۵, شنبه

پنتاگون را اشغال کنید

۲۱ اکتبر ۱۹۶۷

چهل و هشت سال پیش در چنین روزی یکی از بزرگ‌ترین تجمعات اعتراضی علیه جنگ ویتنام، پایتخت ایالات متحده را به لرزه در آورد.

در تاریخ ۲۱ اکتبر ۱۹۶۷ جمعیتی نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر پس گردهمایی در مقابل مجسمه لینکلن، در حالی که پلاکاردهای اعتراضی و همچنین پرچم‌های سرخ و پرچم چریک‌های ویتنام شمالی را در دست داشتند، به سوی ساختمان پنتاگون حرکت کردند تا آن را محاصره کنند.

پلیس امریکا که مجهز به سرنیزه بود، اقدام به برخورد خشونت بار با معترضین کرد، در مقابل تجمع کنندگان هم با استفاده از سنگ، بطری، میوه جات و کلمات آب دار به پذیرایی از پلیس پرداختند.

در میان تظاهر کنندگان فعالین و نویسندگان سر‌شناسی مانند آلن گینزبرگ، نورمن می‌لر، اد سندرز، ابی هافمن و جری روبین حضور داشتند. در جریان این تجمع ۵۰ نفر زخمی و ۶۸۳ نفر بازداشت شدند که نورمن می‌لر رمان نویس و دو خبرنگار یونایتد پرس اینترنشنال در میان بازداشت شدگان بودند. می‌لر بعد‌ها وقایع این تجمع را در رمان «ارتش شب» (The Armies of the Night) بازتاب و منتشر کرد.

تحصن در مقابل پنتاگون یک شبانه روز به طول انجامید و سرانجام با برخورد بسیار خشن پلیس امریکا پایان یافت. فردا صبح زود کارگران خدماتی می‌آیند تا قوطی‌های خالی آبجو را از اطراف ساختمان پنتاگون جمع کنند، پلاکاردهای پاره را جمع کنند، ته سیگار‌ها، شعار‌ها و فحش‌هایی که روی دیوار پنتاگون نوشته شده بود را فردا با رنگ خواهند پوشاند، فردا صبح هنوز حدود ۲۰۰ نفر از تظاهر کنندگان در خیابان ماننده‌اند، خسته، مصمم برای ایستادن، برای فردا، برای پایان جنگ.






هیچ نظری موجود نیست: