صفحات

۱۳۹۴ دی ۵, شنبه

سالگرد اشغال کشور گرانادا توسط ارتش امریکا

۲۵ اکتبر ۱۹۸۳ در ساعت پنج صبح

سی و دو سال پیش در چنین روزی نیروهای ارتش امریکا در ادامه پروژه مبارزه با کمونیسم خاک جزیره گرانادا را از هوا و دریا و زمین مورد تجاوز قرار دادند، این عملیات تا آن زمان بزرگ‌ترین عملیات نظامی ایالات متحده پس از حمله به ویتنام بود.

این حمله که محرمانه بود در ساعت پنج صبح روز ۲۵ اکتبر ۱۹۸۳ آغاز شد، در ساعت پنج صبح. تجاوز در حالی اتفاق افتاد که گرانادا از حکومتی سوسیالیستی برخوردار بود اما در جریان درگیری‌های داخلی رئیس جمهور فقید و سوسیالیست این کشور موریس بیشاب به قتل رسیده بود.

در مجموع ۷۶۰۰ نفر از کاماندوهای امریکایی درغالب نیروهای واکنش سریع نیروی زمینی، تفنگداران دریایی، نیروی دلتا، نیروی زمینی و نیروی دریایی، با رمز عملیاتی «خشم اضطراری» به این جزیره کوچک حمله ور شدند، در ساعت پنج صبح، در آن زمان ۷۰۰ نفر از سربازان کوبایی در کنار چریک‌های گرانادایی علیه نظامیان امریکا جنگیدند.

گرانادا در سال ۱۹۷۴ در حالی از استعمار بریتانیا استقلال گرفت که حکومتی وابسته به غرب و دست نشانده را در این کشور حاکم کرده بودند، دو سال بعد در سال ۱۹۷۶، رفیق موریس بیشاپ جنبش سوسیالیستی گرانادا را با نام اختصاری «جواهر نوین» پایه گذاری کرده بود، این چریک انقلابی سرانجام در ۱۳ مارس ۱۹۷۹ قدرت را در کنار گوش ایالات متحده در دست گرفت، امری که برای امریکا غیر قابل تحمل بود. پس از شکست حکومت گرانادا، ایالات متحده مجدداً با منصوب کردن پل اسکون، حکومت دست نشاندهٔ دیگری را در این کشور حاکم کرد.

پس این حمله سازمان ملل متحد با ۱۰۸ رای موافق تجاوز نظامی به گرانادا را شدیداً محکوم کرد وآن را نقض فاحش قوانین بین‌المللی و تجاوز به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یک کشور به شمار آورد، از میان ۹ رای مخالف تنها نام دو کشور مهم به چشم می‌خورد، امریکا و اسرائیل، ۷ رای مخالف دیگر از کشورهای کوچک و کمتر شناخته شده بودند. شورای امنیت سازمان ملل نیز در تلاش برای تصویب قطعنامه علیه این جنایت بود که توسط ایالات متحد امریکا وتو شد. حتی یکی از کشورهای مخالف این جنگ انگلستان بود، دو سال پیش هنگامی که کتابخانه دونالد ریگان بخشی از نوارهای مکالمات تلفنی او را منتشر کرد، آشکار شد این کابوی جنگ طلب ریگان در طی یک مکالمه تلفنی به دلیل این حمله نظامی از مارگارت تاچر عذرخواهی کرده بود

*تصویر اول می‌۱۹۸۰، هاوانا، از سمت راست: فیدل کاسترو، موریس بیشاپ رئیس جمهور گرانادا، دانیل اورتگا رئیس جمهور فعلی نیکاراگوئه.

هیچ نظری موجود نیست: