صفحات

۱۳۹۴ دی ۵, شنبه

سالگرد قتل‌عام کارگران یونایتد فروت در کلمبیا

۶ دسامبر ۱۹۲۸ بدن‌هایشان را به دریا ریختند

روز ششم بود که هزاران نفر از کارگران شرکت استعماری یونایتد فروت در سانتا مارتای کلمبیا در خون خودشان غلطیدند. یونایتد فروت ابرکمپانی بزرگ امریکایی بود که بخش زیادی از شمال امریکای لاتین را به استعمار کشیده بود.

قتل‌عام کارگران مزارع و باغهای میوه کلمبیا که به «کشتار موز» مشهور است، به دنبال اعتصاب کارگران با خواسته ۸ ساعت کار در روز و ۶ روز در هفته کار اتفاق افتاد.

پس از آنکه ایالات متحده دولت محافظه کار و وابسته مندز را تهدید کرد که در صورت ادامه اعتصاب تفنگداران دریایی‌اش برای عملیات نظامی به کلمبیا اعزام خواهد کرد، ارتش کلمبیا به محل اعتصاب وارد شد، کارگران به همراه زنان و فرزندانشان بودند، نظامیان اسلحه‌های خودکارشان را بر روی سقف یکی از ساختمان‌های مجاور اعتصاب قرار دادند و پس از ۵ دقیقا هشدار کارگران و خانواده‌هایشان به رگبار بستند.

آمار کشته شدگان در منابع مختلف متفاوت است، دولت وقت ۴۷ نفر کشته را تایید می‌کند اما اسناد مختلف تعداد کشته شدگان را حدود ۲۰۰۰ نفر می‌دانند، بازماندگان حادثه به کشتار ۳۰۰۰ نفر اشاره دارند و اینکه اجساد به جای مانده توسط نظامیان به دریا ریخته شد.

سفارت وقت امریکا در بوگاتا پایتخت کلمبیا پس فاجعه طی تلگرافی به وزارت امور خارجه با افتخار تعداد کشته شدگان را بیش از ۱۰۰۰ نفر دانسته بود:
"I have the honor to report that the Bogotá representative of the United Fruit Company told me yesterday that the total number of strikers killed by the Colombian military exceeded 1000."




هیچ نظری موجود نیست: