صفحات

۱۳۹۱ شهریور ۸, چهارشنبه

مظفرالدین شاه سایه‌ی «خدا» و رفسنجانی اتابک اعظم بود


امیرمحسن محمدی: تنها فایل صوتی موجود از صدای مظفرالدین شاه به علت اینکه با تکنیک‌های قدیمی‌ آن زمان ضبط شده کیفیت بسیار پایینی داشت، ساعت‌ها تلاش کردم تا این فایل صوتی را ترمیم و بازسازی کرده و کیفیت آن را بهتر کنم تا بعد از انتشار قابل فهم باشد، نتیجه تا حدودی رضایت بخش بود.

برای شنیدن فایل صوتی ترمیم شده  اینجا  را کلیک کنید.

مظفرالدین شاه در این فایل صوتی که در حضور وزیر خارجه خطاب به اتابک اعظم (امین السلطان) صحبت می‌‌کند، خودش را سایه‌ی خدا بر روی زمین می‌‌داند و از عملکرد همه‌ی وزرای حکومتش راضی‌ است! نکته‌ی مهم‌تر اما شباهت شدید ایشان در ساختار فکری، جمله‌بندی‌ها و حتا تلفظ بعضی‌ از کلمات مانند "هَمَه" با بنیانگذار جمهوری اسلامی یعنی‌ آیت الله خمینی است. این فایل دقیقا مرا به یاد پیام‌ها و سخنرانی‌های خمینی به هنگام عزل و نصب بعضی‌ از مقامات می‌‌اندازد، از جمله همان صحبت مشهورش درباره‌ی هاشمی رفسنجانی را اگر در نظر بگیریم بر این اساس رفسنجانی اتابک اعظم است نه امیرکبیر.

مظفرالدین شاه علی‌ رغم آنچه در تصور ما به دلیل سریال تلویزیونی امیرکبیر القا شده، لهجه‌ی ترکی چندانی ندارد. او در این فایل صوتی می‌‌گوید:

 «اتابك اعظم از خدمات صادق ولايق شما كه تا به حال چهل سال است خدمت مي كنيد از همه ي خدمات شما راضي هستيم به خصوص از خدمات اين سه چهار ساله اي كه در صدارت خود اظهار ميكنيد و ان شاء الله عوض اينها را همه را به شما مرحمت خواهيم فرمود و شما هم ابدا ذره اي در خدمات خود تان ان شاء الله قصور نخواهيد داشت و مرحمت مارا به اعلا درجه نسبت به خودتان بدانيد انشاء الله الرحمن بعد چهار صد سال كه خدمت بكنيد اميدوار هستيم كه هميشه خوب باشه و اين خدماتي كه به من مي كنيد و به مملكت ايران مي كنيد البته خداوند او را بي عوض نخواهد گذاشت ان شاءالله عوض او را هم خدا و هم سايه ي خدا كه خود من باشم به شما خواهم داد و از خدمات همه ي وزرا هم راضي هستيم و شما خدمات همه را حقيقتا خوب عرض مي كنيد و همه را به موقع عرض مي كنيد.»

هیچ نظری موجود نیست: