صفحات

۱۳۹۱ مرداد ۲۵, چهارشنبه

وقتی‌ شاعران سه بار حبس می‌‌کشند ... درد می‌‌کشند



امیرمحسن محمدی: حال همه‌ی ما خوب است، حالا اشعار و شب‌شعر‌ها بازداشت می‌‌شوند، کمتر در تاریخ ما اتفاق افتاده که آزادی بیان به این شکل مورد تهدید قرار گرفته باشد، در تیره ترین دوره‌های تاریخ و دوره‌های حمله‌ی مغول تا حمله‌ی سلطان محمود افغان و دیکتاتوری صفوی و قاجار و پهلوی شاعران این مملکت اشعار انتقادی در مقابل حاکمان سروده‌اند، این دست کم سومین موردی است که که در یکی‌ دو سال اخیر به علت شعرخوانی در جلسات عمومی‌ و شب‌شعر‌ها مورد پیگرد قرار می‌‌گیرد.

محمدرضا عالی‌ پیام که با تخلص هالو‌ به سرودن شعر‌های طنز آمیز و انتقادی می‌‌پرداخت روز گذشته توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

پیش از این مصطفی بادکوبه‌ای نیز به ۳ سال حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از شعر خوانی و جریمه نقدی محکوم شده بود. هیلا صدیقی نیز پس از احضار و بازجویی‌های متعدد توسط دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران به ۴ ماه حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

سه نفر‌ند با سه گرایش فکری مختلف و متضاد و یک اتهام: شعر خوانی انتقادی در جلسات عمومی‌. سبک شعر یا تفکرشان بر فرض که مورد پسند ما نیست، خب نباشد! چهار چوب‌های آزادی بیان در هم شکسته شده‌اند، شاعر سه بار حبس می‌‌کشد، یک بار در زندان دنیا، یک بار در سلول انفرادی وجود خودش و این بار در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران.

این روند انگیزاسیون و تفتیش قرون وسطایی عقیده را متوقف کنیم، درست است این‌ها زندانیان سیاسی نیستند، زندانیان ما محکوم فاشیسم دستگاه قضایی و زندانیان عقیدتی‌ هستند.

هیچ نظری موجود نیست: