صفحات

۱۳۹۳ شهریور ۷, جمعه

سالگرد ترور دردناک ناجی العلی، کاریکاتوریست فلسطینی توسط اسرائیل

کودکی که ده ساله ماند

روزی در چشم‌هایتان خیره خواهد شد

حنظله همیشه پشت به ما دارد، او شخصیتی کارتونیست با دستان قلاب شده در پشت و وصله‌ای روی لباسش که فقر و درد فلسطینی‌ها را به یادمان می‌آورد. حنظله به معنی سیب تلخ است. او یکی از ماست که گوشه‌ای ایستاده غمگین و معصوم و عمق جنایت را نگاه می کند. حنظله چهل و پنج سال است که ده ساله باقی مانده، چرا که خالق این شخصیت کارتونی ناجی العلی وقتی به همراه خانواده‌اش مجبور به خروج از فلسطین شد تنها ده سال داشت.

۲۷ سال پیش در چنین روزی برابر با ۲۹ آگوست، وقتی ناجی العلی از یک سخنرانی به دفتر روزنامه در شهر لندن باز می‌گشت، توسط تروریست‌های اسرائیل به گلوله بسته شد، او پس ۳۸ روز بی‌هوشی به دلیل گلوله‌ای که سرش اصابت کرده بود درگذشت.

ناجی العلی در طی فعالیتش بیش از ۴۰ هزار کاریکاتور کشید و سه کتاب منتشر کرد، او در هنگام مرگ در حال منتشر کردن مجموعه چهارم طرح‌هایش بود. فدراسیون بی‌المللی ناشران مطبوعات شش ماه پس از مرگش جایزه قلم طلایی آزادی را به خانواده او اعطا کرد.

حنظله امروز در سراسر خاورمیانه حضور دارد، او شاد نیست، آرام نیست، او قول داده تنها حقيقت را ببيند. ناجی العلی جایی گفته بود بعد از مرگم حنظله زنده خواهد ماند، حالا او در تمام کاریکاتور‌ها تکثیر شده است. او سرانجام روزی سرش را برمی گرداند با غمگين ترين نگاه دنيا در چشمانمان خيره مى شود.







هیچ نظری موجود نیست: