صفحات

۱۳۹۳ شهریور ۷, جمعه

سالگرد هولوکاست خونین زندانیان سیاسی در کره جنوبی


Bodo League massacre, 28 June 1950
خورشید طلوع نمی‌کرد
آن‌ها صدهزار ستاره در کهکشان بودند

شصت و چهار سال پیش بود که یکی از بزرگ‌ترین نسل‌کشی‌های زندانیان سیاسی در کره جنوبی اتفاق افتاد.

خورشید طلوع نکند، آن‌ها ۱۰۰ هزار زندانی سیاسی بودند که توسط دولت دست‌نشانده ایالات‌متحده در کره جنوبی تیرباران و در گورهای دسته جمعی به خاک سپرده شدند. آمار ۱۰۰ هزار نفر درحالی از سوی کمیسیون حقیقت و آشتی کره مورد تأیید قرارگرفت که سایر منابع تعداد قربانیان را ۲۰۰ هزار نفر اعلام می‌کنند.

آسمان هنوز تاریک است، بسیاری از قربانیان شهروندان عادی بودند که از سوی نیروهای امنیتی متهم به ارتباط با کمونیست‌ها و عضویت در حزب کارگران کره و لیگ بودو شده بودند. آن‌ها را پیش از مرگ به روی زمین می‌خواباندند و سپس به آن‌ها شلیک می‌کردند. ۲۷ ژوئن ۱۹۵۰ بود.

ایسونگمن رئیس‌جمهور وقت کره جنوبی دستور مستقیم این کشتار را بدون هیچ‌گونه محاکمه‌ای صادر کرده بود، او پس سال‌ها اقامت در امریکا و به دنبال بمباران اتمی ژاپن به این کشور منتقل و مدتی بعد قدرت را در کره جنوبی به دست گرفت.

ماه پشت ابر مانده است، حکومت کره جنوبی به مدت چهار دهه این کشتار را پنهان و نزدیکان قربانیان برای جلوگیری از افشاگری سرکوب می‌کرد. در سال ۱۹۹۰ سرانجام کره جنوبی این کشتار را پذیرفت و اجازه کاوش گورهای دسته‌جمعی را صادر کرد، چهار سال پیش در دسامبر ۲۰۰۸ در میان کاوش‌های بخشی از گورهای دسته‌جمعی اجساد چند کودک را پیدا کردند، آسمان پر از ابرهای تیره بود.

در حین کشتار که مدتی پیش از جنگ دو کره اتفاق افتاد، سربازان ارتش امریکا حضور داشتند و تصاویر موجود با دوربین سرگرد ابوت، نیروی تحت خدمت ارتش امریکا ثبت شده‌اند. آن‌ها صدهزار ستاره در کهکشان بودند.

تصویر: يكي از زندانيان پيش از كشته شدن در آغوش رفقايش به آيندگان نگاه مي كند.

هیچ نظری موجود نیست: