صفحات

۱۳۹۳ شهریور ۷, جمعه

سالگرد کشتار دانشجویان ضدجنگ در دانشگاه جکسون

16 می

آنجا هنوز آدم می‌کشند


چهل و پنج سال پیش در چنین روزی پلیس ایالتی می‌سی‌سی‌پی به سوی دانشجویان معترض علیه جنگ ویتنام در مدت ۲۹ ثانیه ۱۴۰ گلوله شکلیک کرد. کمی از نیمه شب گذشته بود که با شلیک مستقیم گلوله دو دانشجو کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

حادثه پس از آن اتفاق افتاد که عصر روز ۱۴ می‌حدود ۱۰۰ نفر از دانشجویان عمدتا سیاهپوست در اعتراض به جنگ ویتنام، دخالت نظامی در کامبوج و نابرابری‌های موجود در جامعه امریکا اقدام به تجمع کرده بودند و تظاهراتشان به خشونت کشیده شده بود.

پلیس در ابتدا به دروغ ادعا کرد در پی مشاهده یک تک تیرانداز در طبقات بالایی خوابگاه اقدام به تیراندازی کرده است در صورتی که به دلیل عدم یافتن کوچک‌ترین شواهدی این ادعا رد شد.

پیش از این تنها ۱۱ روز پیش بود که گارد ملی اوهایو با حضور در دانشگاه کنت به روی تجمع دانشجویان علیه جنگ ویتنام آتش گشوده بود که به کشته شدن ۴ دانشجو و زخمی شدن ۹ نفر دیگر منجر شد.

در جریان این وقایع حدود ۴ میلیون دانشجو در سراسر ایالات متحده اقدام به اعتصاب کرده بودند که اکثر دانشگاه‌ها ی امریکا تعطیل شد و افکار عمومی در سراسر جهان علیه جنگ تحت تاثیر قرار گرفت.

کمی بعد از نیمه شب بود، هوا تاریک بود، گلوله‌ها همه جا را پر کرده بودند، آن‌ها ماندگار شدند، آن جنگ تمام شد، این‌ها اما هنوز آدم می‌کشند.






هیچ نظری موجود نیست: