صفحات

۱۳۹۰ دی ۲۲, پنجشنبه

امروز سالگرد اولین حمله‌ی شیمیایی عراق به ایران است


امیرمحسن محمدی
در تاریخ ۲۳ دی‌ماه ۱۳۵۹ ارتش عراق در حمله به ۵۰ کیلومتری شهر ایلام در منطقه‌ای بین هلاله و نی خزر از گاز مختل کننده ی اعصاب استفاده کرد، این واقعه در اسناد سازمان ملل به عنوان اولین حمله‌ی شیمیایی ثبت شده است اما حکومت ایران ادعا می کند اولین حمله ی شیمیایی در آبان ۵۹ و در جریان حمله به سوسنگرد بوده است.

 انواع  مواد شیمیایی مورد استفاده در جنگ ایران و عراق عبارت بودند از: بیس‌ (۲ــ کلروتیل)، سولفید معروف به گاز خردل و اتیل ن. ن ـ دیمتیل فسفر و امیدوسیانیدات، گاز اعصاب معروف به تابون.

در طی جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق بارها استفاده از این سلاح‌های ممنوعه از سوی ایران به سازمان ملل و شورای امنیت گزارش شد اما مجامع جهانی ضمن حمایت‌های لجستیکی از ارتش عراق و فروش سلاح‌های مدرن و ممنوعه به آن تنها به صدور بیانیه‌هایی علیه استفاده از سلاح شیمیایی بدون اشاره به نام عراق به عنوان استفاده کننده از سلاح‌های شیمیایی پرداختند و استفاده کننده از این سلاح ضد انسانی را نا مشخص جلوه دادند، متعاقبن عراق نیز همواره استفاده از این سلاح‌ها را تکذیب کرده و مسئولیت حملات شیمیایی در خاک ایران را به عهده‌ی حکومت ایران می دانست.

این نقض آشکار معاهده‌های بین المللی و حقوق بشر در حالی اتفاق می افتاد که غرب امکان فشار به دولت عراق برای عدم استفاده از این سلاح‌ها را داشت.

با گذشت زمان و بازخوانی تاریخ جنگ ایران و عراق آشکار شد که نیروهای ایرانی نیز در موارد معدودی به استفاده از گاز خردل پرداخته بودند.

*پ.ن: بر اساس اصل مار خورده افعی می‌شود می توان ادعا کرد شیمیایی خورده اتمی می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: