صفحات

۱۳۹۰ دی ۱۴, چهارشنبه

امروز سالگرد محاصره‌ی سئول توسط کمونیست‌ها در جنگ کره است


امیرمحسن محمدی
شبه جزیره‌ی کره که به نوعی مستعمره‌ی امپراطوری ژاپن بود، با دخالت امریکا در شرق آسیا عملن به دو قسمت تقسیم شد.
دو روز پس از جنگ جهانی دوم و انفجار بمب اتمی در هیروشیما شوروی و امریکا در رویارویی قرار گرفتند و در ششم اوت ۱۹۴۵ شوروی به منچوری و شمال کره وارد شد و امریکا نیز بخش جنوبی کره را اشغال کرد و شبه جزیره ی کره در مدار ۳۸ درجه‌اش بین امریکا و شوروی تقسیم شد.
در آوریل ۱۹۵۰ رهبر کمونیست وقت کره کیم ایل سونگ برای بیرون کردن نیروهای امریکایی از جنوب کره و تشکیل یک کره‌ی متحد کمونیستی به جنوب کره حمله می کند و عملیات نظامی موفقیت آمیزی را تا سرحد تشکیل یک حکومت کمونیستی در تمام کره پیش می برد اما نیروهای کمکی امریکا با مجوز شورای امنیت سازمان ملل در بندر بوسان پیاده شدند و نیروهای کمونیست را تا مرزهای چین عقب می‌رانند.
در چهارم ژوئن ۱۹۵۱ نیروهای کمونیست کره با حمایت شوروی و چین پیشروی کردند و به محاصره‌ی دوباره‌ی سئول پرداختند اما مجددن توسط امریکایی‌ها تا مدار ۳۸ درجه عقب رانده شدند.
این درگیری که امکان داشت به جنگ جهانی سوم بیانجامد حدود دو میلیون و پانصد هزار کشته و زخمی برجای گذاشت تا شبه جزیره‌ی کره همچنان به دو قست تقسیم شده و اینچنین باقی بماند.
پ.ن: کیم ایل سونگ در کره وعده‌ی انتخابات آزاد داده بود اما عملن با حمایت استالین در سالهای بعد قدرت در نظام حکومتی کره موروثی شد.

هیچ نظری موجود نیست: