صفحات

۱۳۸۶ مهر ۱۷, سه‌شنبه

سقوط امنیت اجتماعی برای بدحجابها



امیرمحسن محمدی
صفارهرندی:
دربعضی محله ها پول میدهند تا خانمها چندساعت مانکن شوند ودرشهربچرخند

« خانم هایی با لباس مناسب وارد آن محله ها می شوند اما خودشان را بصورت یک مانکن درآورده و ساعاتی در شهر می چرخند و پس از آن به محل برگشته و پول خود را می گیرند.» حسین صفار هرندی این اضهارات را در جمع کارکنان بیمارستان بقیة ا... اعظم عنوان کرد و افزود : دوستان ما در نیروی انتظامی تصمیم ندارند با عامه ی مردم برخورد کنند اما عده ای در جامعه ی ما برای اشاعه ی منکر برنامه هایی از پیش تعیین شده دارند و قصد نیروی انتظامی برخورد با این عده از مردان و زنانی است که به شکل سازماندهی شده ای منکرات را در سطح جامعه رواج می دهند، بنابراین باید با این سازمان های خاص از جامعه بصورت جدی برخورد شود تا مشخص شود که این عده واقعاً مریض هستند یا نه زیرا وجود آنها در جامعه موجب آلوده شدن نوجوانان خواهد شد.


دادستان تهران: تبعید پنج ساله درانتظار بدحجاب ها

آقای مرتضوی چندی قبل در اظهاراتی تند زنانی را که به تذکرات پی درپی در مورد بدحجابی خود بی توجهی کرده اند را تهدید کرد که در صورت ادامه ی این اعمال به مدت پنج سال از پایتخت تبعید خواهند شد ، این اظهارات دادستان تهران که به علت سنگینی احکام در نظر گرفته شده با واکنش برخی از صاحب نظران و جامعه شناسان روبرو شده بود چندی قبل توسط مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس کاملاً بلامانع عنوان شد، عزت ا... یوسفیان افزود در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 75 برای این مورد مذکور مجازات شلاق، جزای نقدی و محرومیت اجتماعی در نظر گرفته شده است و با توجه به این مسئله اضهارات آقای مرتضوی دادستان تهران از لحاظ حقوقی و قضایی بلامانع است.



رئیس جمهور :

ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه نیازی به برخورد آمرانه ندارد
دکتر احمدی نژاد با انتقاد از برخی سخنان سخیفی که اخیرا به بهانه مقابله با بدحجابی عنوان شده است،گفت: حجاب و عفاف بسیار مهم و اصلی خدشه ناپذیر و تضمین کننده سلامت حضور زنان در عرصه هایاجتماعی است ولی اینکه هرگاه صحبت از فساد و ناهنجاری می شود برخی منشاء و عامل آن را زنان عنوان می کنند، نگرشی بسیار غلط و ظلم و جفایی بزرگ است


مقاومت فرهنگی
به اعتقاد آزاده کيان، جامعه شناس ايرانی مقيم فرانسه، مساله پوشش زنان در ايران امروز بيش از آنکه با امنيت اجتماعی و اخلاقی ارتباط داشته باشد از خاستگاهی سياسی برخوردار است.
مساله فشار آوردن بر خانم هايی است که در سطوح مختلف جامعه حضور دارند، ازاقشار و سنين متفاوتی هستند و سال هاست مخالفت خودشان را به انحای گوناگون با حجاب اجباری نشان می دهند.مبارزه اين زنان در واقع نوعی مقاومت فرهنگی عليه سياست های دولتی است


دفاع احمدی نژاد از مبارزه با بدحجابی

در ادامه طرحی که پليس ايران در ارتباط با پوشش اسلامی آغاز کرده، رئيس جمهور ايران نيز در اين زمينه به اظهارنظر پرداخته و رواج پوشش غيراسلامی در ایران را به دشمن خارجی نسبت داده است.
به گفته محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، "دشمنان ... می ‌خواهند عده ‌ای را با ظاهر نامناسب در جامعه راه بیندازند و پس از برخورد با آنها تبلیغ کنند که در ایران با جوانان برخورد می ‌شود و خمودی و یأس بین جوانان به وجود بیاورند".
اين در حالی است که آقای احمدی نژاد در زمان تبليغات انتخاباتی که به رياست جمهوری اش انجاميد گفته بود که با ظاهر جوانان کاری نخواهد داشت، مهدی کلهر، مشاور آقای احمدی نژاد نيز در مصاحبه ای اطمينان داده بود که بر خلاف آنچه منتقدان آقای احمدی نژاد می گويند، او در صورت رئيس جمهور شدن اقدامی در جهت اعمال محدوديتهای اجتماعی نخواهد کرد.
از سوی دیگر با وجود اینکه در پروسه برخورد با بدحجابی عکس افراد بدحجاب دستگیر شده در سامانه نیروی انتظامی بایگانی می شود و اتفاقا بسیاری از افراد نسبت به این بخش قضیه بسیار معترض بوده اند.
به طوری که به عنوان مثال دو تن از افراد بدحجاب در یکی از پایگاه های پلیس امنیت با گریه و فریاد مراتب اعتراض خود را به خاطر ثبت عکس شان در سامانه مرکزی پلیس و عکاسان جراید اعلام می کردند اما سردار احمدی مقدم به این مسئله اشاره ای نکرد و روند اجرایی پروسه بدحجابی را اینگونه توصیف کرد؛«این افراد به 4 پایگاه پلیس امنیت در تهران ارجاع می شوند که در آنجا با آنها صحبت می شود، توجیه می شوند و با حضور خانواده هایشان می روند.»


دادستان تهران

مرتضوي افزود: اكثر زناني كه به صورت مانكن‌هاي مبتذل در معابر عمومي ظاهر مي‌شوند متصل به باندهاي تبهكاري هستند كه امنيت و حيثيت جوانان را هدف گرفته‌اند. گزارش‌هاي واصله از دادسراي امور جنايي، دادسراي ارشاد و برخي نواحي ديگر حكايت از آن دارد كه عده‌اي از اين زنان، جواناني را كه از تمكين مالي برخوردارند با ظاهر فريبنده در معابر عمومي اغفال كرده و پس از ايجاد ارتباط با آنان مرتكب جرايمي مانند سرقت، اخاذي، كيف‌قاپي و حتي قتل مي‌شوند. وي افزود: گاهي اين زنان و دختران كه بعضا نيز به صورت باندي، گروهي و هدفمند عمل مي‌كنند جوانان را با اهداف شوم خود به منازل خود كشانده يا به منازل آنان مي‌روند و ضمن استفاده از اين موقعيت در ازاي حفظ آبروي آنها اقدام به اخاذي‌هاي كلان مي‌كنند.


اسلام فقط در زمان احمدی نژاد در خطر است!
چند وقتی است که طرح مبارزه با بد حجابی یا به عبارتی دیگر((طرح ارتقای امنیت اجتماعی)) ازسوی نیروی انتظامی در حال اجراست.این طرح که در شهر تهران مواجه می شود با تقدیرها و انتقادات فراوانی همراه بوده است.صرف نظر از هر گونه ملاحظات گروهی باید چند نکته را در این مورد متذکر شویم.
در هنگام انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم و به ویژه در دور دوم آن سیل گسترده ای از جوسازی ها و دروغ پراکنی ها علیه آقای احمدی نژاد به راه افتاد.دیگر نیازی به ذکر همه آن موارد و جوسازی ها نیست زیرا پیش از این در این باره سخن به میان آورده ایم اما یکی از همان دروغ هایی که بر علیه آقای احمدی نژاد پراکنده شد مبارزه شدید با بد حجابی بود.در واقع مخالفان آقای احمدی نژاد به نوعی غیر متعارف به جوسازی بر علیه وی پرداختند.کشیدن دیوار میان خیابان ها برای جداسازی آقایان و بانوان،جداسازی آسانسور ها،تفکیک ادارات به دو قسمت مردانه و زنانه و... تنها مواردی از همان دروغ ها بود تا جایی که محمد باقر نوبخت - نماینده آقای رفسنجانی - در مناظره تلویزیونی با محمد خوش چهره - نماینده احمدی نژاد - علنا آن دروغ ها بر ضد آقای احمدی نژاد اعلام کرد و گفت:(( مردم از اینکه قرار است پیاده روها را دیوار کشی کنید و قبرستانها را مردانه زنانه کنید می ترسند.))


افزایش امنیت و کاهش محبوبیت
افزایش ضریب امنیت اجتماعی در نگاه اول امری بسیار قابل قبول و مورد پسند می باشد. ولیکن مصادیق آن غیر قابل قبول و همچنین غیر قابل باور می باشد. برخورد با پدیده بد حجابی و یا بی حجابی در جایی که ما حجاب را قبول داشته باشیم ملازمه با امنیت شهروندی ندارد. یعنی حجاب بیشتر مساوی نیست با امنیت بیشتر فلذا اولین ایرادی که می توان به این طرح گرفت نام گذاری چنین طرحی است که موسوم به طرح امنیت اجتماعی می باشد بطوریکه هیچ همگونی با اقدامات انجام شده ندارد البته در کنار این طرح به موراد دیگری نیز اشاره شده ولیکن بیشترین برخورد همانطور که خودم امروز دیدم تنها بر خورد با دختران و پسران بدلیل نوع پوشش بوده است. این طرح و نحوه اجرای آن به لحاظ قانونی نیز دارای مشکل است یعنی تنها در مورد زنان اصل حجاب عنوان شده اما هیچگاه تعریفی از چهارچوب آن بیان نشده درتبصره ذیل ماده 638 قانون مجازات اسلامی آمده است که ” زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.” در تبصره این ماده تنها زنان را مورد خطاب قرار داده و تنها آنان را ملزم به رعایت حجاب شرعی نموده است اما به چه میزان حجاب عنوان حجاب شرعی گفته می شود معلوم نیست.همانطور که می بینید ضمانت اجرایی نیز برای آن در نظر گرفته شده و با توجه به منطوق که با مفهوم آن یکی می باشد در تبصره مافوق مردان از این قاعده مستثناء هستند. با توجه به این مطلب بر خورد با مردان بدلیل پوشش هیچ ضمانت اجرای قانونی ندارد و با توجه به قوانین موجود نیروی انتظامی نمی تواند تنها به این دلیل با مردان برخورد نماید که در غیر این صورت گویای نقض حقوق شهروندی می باشد.


+ نوشته شده در شنبه 14 مهر1386ساعت توسط محسن محمدی

هیچ نظری موجود نیست: