صفحات

۱۳۸۶ مهر ۱۷, سه‌شنبه

اعدام: مجازاتی شایسته و درخور یا قتل عمد سازمان یافته؟

اعدام: مجازاتی شایسته و درخور یا قتل عمد سازمان یافته؟
و جنایتی باقی مانده از عصر جاهلیت؟

امیرمحسن محمدی

18 مهر برابر با 10 اکتبر روزی است که همه ساله مردم دنیا با گردهمایی در سراسر این کره ی خاکی در جهت رفع یکی از شنیع ترین اعمال دنیا یعنی مجازات اعدام که به حق «قتل عمد دولتی» نامیده می شود تلاش می کنند.
جمهوری اسلامی ایران از نظر نسبت تعداد اعدامیان به کل جمعیت کشور در جهان رتبه ی اول را دارد، از لحاظ تعداد اعدام در ملأ عام نیز در بالای همه ی آمارهای دنیا قرار دارد و پوشیده نیست که اعدام در ملأ عام نیز به ایجاد رعب وحشت و رواج خشونت وحشیانه در جامعه می انجامد
مردم آگاه ایران عزیز! دانشجویان آزادیخواه!
امسال قرار شده که مجمع عمومی سازمان ملل در روز 10 اکتبر برابر با 18 مهر قطعنامه ای را صادر کرده و بوسیله ی آن از همه ی کشور هایی که این حکم وحشیانه در آنها رواج دارد بخواهد که اجرای مجازات اعدام را به حالت تعلیق در بیاورند.
18 مهر برابر با 10 اکتبر روزی است که همه ساله مردم دنیا با گردهمایی در سراسر این کره ی خاکی در جهت رفع یکی از شنیع ترین اعمال دنیا یعنی مجازات اعدام که به حق «قتل عمد دولتی» نامیده می شود تلاش می کنند.
جمهوری اسلامی ایران از نظر نسبت تعداد کسانی که اعدام کرده به کل جمعیت کشور در جهان رتبه ی اول را دارد، از لحاظ تعداد اعدام در ملأ عام بصورتی کاملاً بی رغیب در بالای همه ی آمارهای دنیا قرار دارد و بر کسی پوشیده نیست که اعدام در ملأ عام جز ایجاد رعب وحشت، چنگ و دندان نشان دادن به مردم بی دفاع و رواج خشونت وحشیانه در جامعه دلیل دیگری ندارد، مجازات اعدام جنایتی سازمان یافته است که توسط جنایت کاران دولتی صورت می گیرد و با تمام توان حاکمیت بی حرمتی بر جان انسان ها را اعلام می کند و عملی قرون وسطایی است که به دست پرتوان مرده آگاه به زباله دان تاریخ فرستاده خواهد شد.
بر اساس کنوانسیون های بین المللی که جمهوری اسلامی امضا کرده است این مجازات غیر انسانی برای افراد زیر 18 سال ممنوع می باشد اما در ایران بارها شاهد اعدام نوجوانان زیر 18 سال به جرم های مختلف بوده ایم و در بسیاری از موارد نیز این بخت برگشتگان را چندین سال در زندان نگاه داشته اند تا به سن 18سال برسند و به قربانگاه بروند.
١٠ اكتبر در مقیاس بین المللی علیه مجازات اعدام اجتماعات اعتراضی گسترده ای برپا خواهد بود. چه در سازمان ملل كه سازمانهای غیر دولتی قطعنامه ای در ممنوعیت اعدام خواهند برد و چه در مراكز مهم كشورهای مختلف٬ مردم به خیابانها خواهند آمد تا دولتها را مجبور كنند كه این مجازات وحشیانه را برچینند.
در راس كشورهایی كه به این اقدام ضد انسانی دست میزنند جمهوری اسلامی با یك كارنامه سنگین و سیاه در اعدام فعالین سیاسی٬ مردم عادی٬ زنان٬ جوانان و حتی كودكان قرار دارد. از این رو ١٠ اكتبر بعنوان روز جهانی علیه اعدام هم میتواند به اهرامی در جهت اعمال فشار به این رژیم جهت متوقف كردن اعدام بدل گردد.
در روز ١٠ اكتبر به اجتماعات اعتراضی علیه اعدام بپیوندید تا صدای بشریت مترقی در دفاع از حق حیات و حرمت انسان را٬ هر چه قدرتمندتر و رساتر سازیم. برای درهم کوبیدن بساط اعدام و اعدام جمهوری اسلامی به جنبش جهانی علیه اعدام بپیوندید.

بیش از نیمی از کشورهای جهان حکم اعدام را یا در قوانین خود لغو کرده اند یا عملاً اجرا نمی کنند: 89 کشور حکم اعدام را برای کلیه جنایت ها لغو کرده اند، 10 کشور حکم اعدام را برای کلیه جنایت ها به جز جنایت های استثنایی مانند جنایت های زمان جنگ، لغو کرده اند ، 29 کشور را نیز می توان لغوکننده عملی حکم اعدام دانست به این معنا که اگرچه اعدام در قوانین شان پیش بینی شده، اما عملاً ده سال است این حکم را اجرا نکرده اند.
بدینترتیب، 129 کشور و سرزمین، حکم اعدام را یا به شکل de jure یا به شکل de facto لغو کرده اند، 69 کشور حکم اعدام را حفظ کرده اند و این کیفر را اعمال می کنند، اما تعداد کشورهایی که آن را اجرا کنند، به شکل محسوسی کمتر است.
پارسال نیز در سال روز مخالفت جهانی با اعدام در روزدوشنبه10 اکتبر 2005 به دعوت سازمان عفو بین الملی گردهمائی و راهپیمایی بزرگی در شهر گوتبنرگ برگزار گردید.
در این گردهمائی فعالین سازمان آزادی زن و کمیته علیه اعدام شرکت کردند و با حمل پلاکاردها وعکس ها و تصاویر اعدام ها در ایران توجه مردم را به وضیعت حقوق بشر در ایران و اعدام جلب نمودند.
در ابتدا این مراسم لارش از فعالین عفو بین الملی صحبت کرد و در صحبت های خود به علل مخالف خود با اعدام پرداخت. سخنران دوم پروین کابلی بود که از طرف سازمان آزادی زن و کمیته علیه اعدام سخنانی ایراد نمود. در این سخنان پروین کابلی با اشاره به اهداف سیاسی اعدام و اعدام به عنوان قتل عمد دولتها خواهان فعالیت برای ممنوعیت اعدام در همه جهان و پشتیبانی و حمایت مردم از کمپین نجات جان کبرا رحمانپور گردید.
سپس جمعیت شرکت کننده در گردهمائی به طرف میدان یوتا پلاتسن راه افتاد. در ابتدای صف گروه موزیک برای صلح قطعات زیبایی را می نواخت و توجه مردم را در دو طرف خیابان به خود جلب می نمود.در صفوف شرکت کنندگان که از خیابانهای اصلی شهر عبور میکرد عکس های کبرا رحمانپور ، و اعدام های علنی در ایران بیش از همه اذهان را به خود جلب میکرد . در دوطرف صف دهها اطلاعیه به زبانهای سوئدی از کمیته علیه اعدام و و نامه های کمپین بین الملی دفاع از حقوق زنان و نشریه آزادی زن به انگلیسی در میان رهگذران پخش گردید. در پایان این مراسم بار دیگر پروین کابلی ضمن تشکر از استقبال مردم خواست که برای نجات جان کبرا رحمانپور از امکان خود استفاده کنند و در کمپین نجات جان وی فعالانه شرکت کنند.
البته قابل توجه است که این فقط یکی از گردهمایی هایی بود که در سرتاسر دنیا و در شهرهای مختلف دنیا به صورت بسیار گسترده ای برگزار شده بود.
به موجب قوانين جمهورى اسلامى ايران ، سن مسئوليت كيفرى براى دختران ۹ سال و پسران ۱۵ سال تمام قمرى تعيين شده است كه اين موضوع موجبات صدور احكام سنگين از جمله اعدام براى افراد زير ۱۸ سال را فراهم نموده است . اين در حالى است كه طبق بند ۵ ماده ۶ميثاق حقوق مدنى و سياسى و همچنين ماده ۳۷ كنوانسيون حقوق كودك كه ايران ملزم به رعايت مقررات هر دوى آنهاست، صدور حكم اعدام براى افرادى كه در زمان ارتكاب جرم كمتر از ۱۸ سال دارند، ممنوع است. تصويب كليات لايحه تشكيل دادگاه اطفال و نوجوانان در سال گذشته، بارقه‌هاى اميدى را در دل طرفداران حقوق بشر ايجاد نمود" عنوان شده است: طولانى شدن روند تصويب لايحه مذكور و همچنين پاره‌اى از مفاد لايحه موصوف از جمله تفويض اختيار اجراى مقررات مربوط به حدود و قصاص در مورد اطفال زير ۱۸ سال به قاضى دامنه نگرانى‌هايى را ايجاد كرده است.
به استناد تعهدات بين المللى دولت ايران و با تمسك به تجربيات ديگر جوامع در اين خصوص ضمن تاكيد مجدد بر اين‌كه هرگز دختر ۹ ساله مانند افراد بزرگسال قادر به پيش بينى نتايج و تبعات اعمال خويش نيست، از قواى مقننه و قضاييه دولت ايران مى خواهيم از صدور اجازه اجراى حكم اعدام و قصاص تا تعيين تكليف لايحه تشكيل دادگاه اطفال و نوجوانان خوددارى نمايید و مجلس شوراى اسلامى ضمن تسريع در تصويب لايحه تشكيل دادگاه اطفال و نوجوانان ، در تصويب جزئيات آن ، دقت لازم را به عمل آورده تا اطمينان حاصل شود هيچ كودكى كه در زمان ارتكاب جرم كمتر از ۱۸ سال داشته است در معرض صدور حكم اعدام اعم از حدود و قصاص و تعزيرات قرار نمى‌گيرد.
+ نوشته شده در دوشنبه 16 مهر1386ساعت توسط محسن محمدی

۱ نظر:

Unknown گفت...

سلام
من دانشجوی انسانشناسی دانشگاه تهران هستم و بر روی انسان شناسی سازمان ها کار می کنم.
چون مطلبی راجع به جامعه شناسی سازمان ها نوشته بودید که نسبتا جامع و کامل بود،می خواستم اگه ممکن باشه اطلاعاتی که در زمینه ی انسان شناسی سازمان ها اگر دارید در اختیار من قرار بدین
ممنون میشم