صفحات

۱۳۹۲ فروردین ۳, شنبه

محاکمه ژنرال ریوس مونت؛ حامیان دیکتاتور‌ها باید محاکمه شوند



امیرمحسن محمدی: این روز‌ها خوزه افرائیم ریوس مونت دیکتاتور پیشین گواتمالا را دارند محاکمه می‌‌کنند اما او تنها یک جانی خرده پاست، دستگاه قضایی گواتمالا اعلام کرده که اسناد و شواهد کافی‌ علیه دیکتاتور موجود است اما او خرده پاست، یک قاره سرکوب، یک قرن استثمار و سرکوب که معاصر است و تا همین چند سال پیش؛ تاریخ موجود علیه جنایات ایالات متحده در سراسر آمریکای لاتین را چه کسی‌ به قضاوت خواهد نشست؟ 

گواتمالا کشور کوچکی در همسایگی مکزیک و کوباست، درست بیخ گوش امریکا. کشوری که در طی‌ ۳۶ سال جنگ داخلی‌ میان انقلابیون چپ گرا و بومیان علیه نظامیان دست نشانده امریکا نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر کشته و حدود ۱۰۰ هزار نفر ناپدید شدند. 

از زمان اشغال این کشور تا سال ۱۹۹۶ که دولت با «اتحاد انقلابی‌ ملی‌ گواتمالا» به توافق صلح دست پیدا کرد، این کشور بر اساس‌نژاد پرستی‌ و تفاوت میان‌‌نژاد سفید و سرخ پوستان مایا اداره شده است. 

نیروی دولتی مورد حمایت آمریکا در جریان جنگ داخلی‌ در خلال سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵ اقدام به ۶۲۹ فقره قتل عام بومیان و افراد دورگه کرده‌اند. خوزه افرائیم ریوس مونت دیکتاتور نظامی دست نشانده متهم به ۱۷۷۱ مورد قتل و تجاوز جنسی‌ علیه این مردم است اما این تنها مربوط به سال‌های ۱۹۸۲ و ۸۳ است. نظامیان بصورت سیستماتیک اقدام به تخریب روستاهای اقوام بومی و کشتار آن‌ها از بیم همکاری با انقلابیون چپ گرا کرده‌اند، در جریان این ۳۶ سال سرکوب بیش از یک میلیون نفر آوره شده‌اند، حجم سرکوب وقتی‌ بیشتر آشکار می‌‌شود که در نظر بگیریم این کشور اکنون تنها ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد. در مارس ۱۹۹۹ بیل کلینتون در طی‌ بازدید از گواتمالا سیاست‌های آمریکا در قبال این کشور را اشتباه دانست و آن را مورد انتقاد قرار داد. 

در سال ۱۹۵۰ هنگامی که سرهنگ جاکوبو آربنز به قدرت رسید تلاش کرد تا اصلاحاتی علیه نظام فئودالی موجود انجام دهد که به بهانهٔ اینکه این اصلاحات راه را برای نفوذ کمونیست‌ها همراه می‌‌کند به مذاق حاکمان آمریکا خوش نمی‌‌آمد. در ماه مه‌ ۱۹۵۳ قانونی‌ به تصویب کنگره گواتمالا رسید که به موجب آن مالکیت زمین‌هایی‌ که زیر کشت نیشکر نبودند سلب شده و بین دهقانان بدون زمین تقسیم می‌‌شد، این قانون شامل زمین‌های وسیع چند شرکت آمریکایی نیز می‌‌شد و به همین دلیل دیری نپائید که تعدادی از نظامیان مورد حمایت آمریکا که در هندوراس دوره نظامی می‌‌دیدند به گواتمالا بازگشته و پس از سرنگونی و در دست گرفتن قدرت اوضاع را به نفع ایالات متحده تثبیت کردند. 

این مردم تاریخ دردناک و بلندتری از کشتار را با خود حمل می‌‌کند. حامیان دیکتاتور‌های نظامی آمریکای لاتین را محاکمه کنید، آمار جنایات با واسطه ایالات متحده در تمام آمریکای لاتین به میلیون نفر نزدیک می‌‌شود، پاشنه آشیل دموکراسی نئولیبرالی آمریکا در آن قاره قرار دارد.

در زمینه دیکتاتور‌های مورد حمایت ایالت متحده در آمریکای لاتین:

سالگر کودتای باتیستا و آغاز حکومت وحشت در کوبا

امروز سالگرد کشتار خونین پارسلی در دومینیکن است

هیچ نظری موجود نیست: