صفحات

۱۳۹۱ مهر ۲۷, پنجشنبه

سوریه؛ جنگی که چندان هم داخلی نیست



کمیته هماهنگی ملی برای تغییرات دموکراتیک اگرچه اما و اگر زیادی دارد ولی شاید آخرین شانس مردم سوریه باشد. اتفاقی است که درون مرزهای کشور سوریه اتفاق افتاده. متشکل از 13 حزب و جریان چپ و سکولار که منتقد خط مشی ارتش آزاد و شورای ملی سوریه است، مخالف سرسخت دخالت خارجی و مدافع حقوق اقلیت کورد این کشور است.
بعضی از اعضای آن عبارتند از: اتحاد دموکراتیک سوسیالیست عرب، حزب کارگران انقلابی عرب، حزب کمونیست کارگران سوریه، جنبش سوسیالیست عرب، حزب اتحاد سوری، حزب دموکراتیک مردمی سوریه،  با هم برای سوریه آزاد و دموکراتیک، حزب اتحاد دموکراتیک و مجمع مارکسیست چپ، بعضی جریانات جدا شده از حکومت و احزاب کورد هم هستند.
این تشکل مخالف حکومت مدتی پیش شورای ملی سوریه را متهم کرده بود که عامل دست خارجی ها هستند، نسبت به نفوذ اخوان المسلمین و بنیادگرایان مذهبی در شورای ملی و ارتش آزاد هشدار داده بود. گفته بود اسد باید جنایاتش را متوقف کند تا خشونت های برخی گروه های مخالف هم متوقف شود. علیه نظامی کردن انقلاب و کشاندن آن به جنگ داخلی موضع گرفته بود. آنها برای انتقال مسالمت آمیز قدرت تلاش می کنند و رهبر فعلی آن گفته بود از نظر ما دخالت خارجی به همان اندازه استبداد داخلی خطرناک است.
کمیته هماهنگی ملی سوریه مدتی پیش کنفرانسی به نام «نجات ملی» برگزار کرد که چند روز پیش از برگزاری آن تعداد 5 نفر از رهبران اپوزیسیون چپ که برای شرکت در این کنفرانس به سوریه بازگشته بودند، توسط نیروهای امنیتی بشار اسد ربوده شدند تا با ارعاب از شرکت سایر مخالفان در کنفرانس جلوگیری کنند.
کمیته هماهنگی شرکت در طرح گفتگوی ملی بشار اسد را نپذیرفته است، به عقیده آنها بشار اسد در تلاش است تا وقت بیشتری بخرد.

*تصویر: حسن عبدالعظیم رهبر کمیته هماهنگی ملی برای تغییرات دموکراتیک.

هیچ نظری موجود نیست: