صفحات

۱۳۹۳ فروردین ۱۱, دوشنبه

سالگرد کودتای امریکایی در برزیل و آغاز خونتای نظامی شکنجه

وقتی شکنجه به خیابان رسید
امروز ۳۱ مارس، پنجاهمین سالگرد کودتای امریکایی علیه گولارت، رییس جمهور چپگرا و مردمی برزیل است. 

امروز نظامیان راستگرا با حمایت مستقیم ایالات متحده امریکا و هدایت سازمان سیا قدرت را در برزیل در دست گرفتند، ایالات متحده که بیم شکست خوردن کودتا را داشت یک ناوگان نیروی دریایی به رهبری یک ناو هواپیمابر، دو ناوشکن و چهار ناوچه را به همراه ۱۱۰ تن مهمات جنگی برای پشتیبانی از کودتاچیان جنایتکار به برزیل اعزام کرد. 

ژائو گولارت رییس جمهور برزیل که یک سال قبل در پی یک انتخابات مردمی به قدرت رسیده بود، تصمیم به تقسیم زمین‌های ملاکین بزرگ در میان مردم و اصلاحاتی در مورد شرکت‌های بزرگ خارجی گرفته بود. او پس از کودتا نخست به اروگوئه و از آنجا به آرژانتین گریخت و در آنجا به شکل مشکوکی درگذشت. دادستان آرژانتین مدتی پیش از بررسی نبش قبر او خبر داده بود تا طی آن احتمال ترور او در «طرح کندور» مورد آزمایش قرار بگیرد. سه کشور آرژانتین، برزیل و شیلی تحت حکومت نظامیان دست نشانده امریکا به اجرای طرحی موسوم به کندور اقدام به کشتار ده‌ها هزار نفر از مخالفین خود کردند. 

مدتی پیش متعاقب خروج اسناد طبقه یندی سازمان سیا از بخش محرمانه در مورد این کودتا که تقریباً همزمان با کودتای ۲۸ مرداد در ایران است، مشخص شد که خونتای نظامی برزیل با دستور ایالات متحده نقش بسیار عمده‌ای را در کودتای شیلی علیه آلنده داشته است. 
خانم دیلما روسف رییس جمهوری کنونی برزیل از قربانیان شکنجه و زندان در دوره حکومت نظامیان است. 

*تصویر: نظامیان برزیل مخالفین را در خیابان شکنجه می‌کنند. 

(در این روش شکنجه، زانوهای قربانی را روی میله، آرنج‌هایش را زیر میله قرار داده و سپس دست‌ها را دستبند می‌کنند. این روش در ایران معروف به  «جوجه کباب» است و ستار بهشتی پیش از مرگ به این روش شکنجه شده بود.)


 Dilma Rousseff befor a military court, 1970

هیچ نظری موجود نیست: