صفحات

۱۳۹۲ اسفند ۲۶, دوشنبه

سالگرد اخراج کروپسکایا از حزب کمونیست شوروی توسط استالین


۱۷ مارس ۱۹۳۱ بود که ندژدا کروپسکایا همسر لنین از کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی توسط استالین بیرون شد تا لکه ننگ دیگری را در کارنامه‌‌ی او ثبت شود.

کروپسکایا همسر و مشاور ولادمیر لنین متفکر پر شور انقلاب کبیر روسیه بود، به عنوان دبیر تحریریه نشریه ایسکرا در سالهای تبعید و انقلاب، به عنوان فمینیست سوسیالیست و متفکر و نویسنده‌ای انقلابی که مجموعه آثارش به بیش از ۱۲ جلد می رسد، پا به پای لنین و طبقه‌اش مبارزه کرد.

او که نقش موثری در به رسمیت شناخته شدن ۸ مارس به عنوان روز جهانی زن در روسیه داشت و تاریخ انقلاب روسیه را زندگی کرده بود، از جایگاه نادرست استالین در مقام دبیر کلی حزب و تاریخ سازی به نفع خودش به خوبی آگاه بود و جزئیات مخالفت لنین علیه استالین را می دانست. پس از مرگ لنین با وجود اینکه وی در ماههای پایانی عمرش خواستار برکناری استالین شده بود، کروپسکایا به مقابله با بوروکراسی و تمامیت خواهی استالین پرداخت و کار به جایی رسید که نزدیک ترین دوستانش توسط جوخه‌های مرگ استالین ترور شدند و دستگاه تبلیغات دولتی جهت مخدوش کردن چهره و منزوی کردن او که از پیشگامان آموزش بود با قدرت تمام آغاز به کار کرد.

پس از مرگ لنین جلوی انتشار وصیت نامه وی که بخشی از آن به مخالفت با سیاست های استالین پرداخته شده، گرفته شد تا اینکه سرانجام بوسیله کروپسکایا در غرب منتشر شد، او در همین زمان در گفتگویی با کامنف می گوید: "اگر لنین زنده بود اکنون در زندان بود".

او پس از اطلاع از تصمیم استالین برای مومیایی کردن جسد لنین طی نامه ای سرگشاده در روزنامه پراودا نوشت:
"از شما درخواستی دارم. اجازه ندهید غم و اندوه‌تان برایِ ایلیچ [لنین] تصویرِ بیرونیِ احترام به شخصِ او را بگیرد. بنایِ یادبود نسازید، کاخ‌ها را به‌نامِ او نکنید، مراسم‌هایِ باشکوه و مجلل در بزرگِ‌داشتِ او برگزار نکنید. او در زنده‌گی‌اش برایِ این چیزها ذره‌ای اهمیت قائل نبود، این چیز‌ها برایِ او بسیار گران‌بار خواهد بود."

کروپسکایا که در برابر بوروکراسی و اعدام های استالین مقابله کرد و در مواردی حتی برای نجات جان محکومین تلاش کرد، در سالهای پایانی عمرش تنها به نوشتن خاطراتش در مورد لنین برای ثبت در تاریخ پرداخت و سرانجام در ۲۷ فوریه ۱۹۳۹ درگذشت و پس از آن تروتسکی طی نامه ای گفته بود پزشکان کرملین "اقداماتی برا تسریع مرگ او انجام داده اند". یک سال بعد تروتسکی نیز توسط عوامل استالین به قتل رسید.


پس از مرگ ندژدا کروپسکایا به دستور استالین رسانه های عمومی از آوردن نام او منع شدند و نام این زن تاریخساز همچنان تا زمان مرگ استالین در ۱۹۵۳ در رسانه ها ممنوع بود.

منابع: [1] , [2] , [3] , [4]

هیچ نظری موجود نیست: