صفحات

۱۳۹۱ خرداد ۶, شنبه

شیر‌های سنگی‌ و آثار تاریخی منطقه بیرگان را نجات دهید / امیرمحسن محمدی


به زودی منطقه ی بیرگان که محل
روستای اجدادی من در چهارمحال بختیاری است به زیر آب می‌‌رود، تا کنون هیچ اقدامی برای خارج کردن شیرهای سنگی‌ معروف و آثار تاریخی این منطقه نشده است پروژه ی سد و تونل سوم کوهرنگ به مراحل انتهایی خودش نزدیک می‌‌شود.

زمین‌های کشاورزی و باغ‌های روستایان برای متوقف کردن کشاورزی توسط لودر به شدت تخریب شده و ضربات جبران ناپذیری به اکوسیستم بسیار غنی این منطقه زده است.

روستایان منطقه ی بیرگان در ازای دریافت پول مجبور به ترک منطقه شده اند، اما هستند کسانی‌ که در این منطقه مانده اند و در مقابل تخلیه ی آن مقاومت می‌‌کنند، بسیاری از خانه‌ها تخریب شده اند.

در جریان حفاری تونل در این منطقه که سابقه‌ ی کشف اشیا تاریخی‌ فراوانی دارد یکی‌ از سرچشمه‌های اصلی‌ آب در چشمه مروارید در اثر اشتباهات فنی‌ کور شد.

منطقه ییلاقی بیرگان در جنوب غربی چهارمحال وبختیاری که محل احداث این پروژه میباشد شامل 24 پارجه آبادی و صدها سکونتگاه یا وارگه است -
در عرف زندگی کوچ نشینی «وارگه » منطقه ای مشخص، دارای حداقل امکانات دسترسی به آب، داشتن مرتع و اشراف بر محیط است که به همچون ملک شخصی عشایر دارای حد و مرز و معمولا سنگچین مختصری  می باشد  ـ  از دیر باز به عنوان یکی از کانونهای مهم اجتماعی عشایر بختیاری محسوب میشد.

شرایط مناسب زندگی سابقه سکونت چندین هزارساله انسان را در جای جای آن نشان می دهد که   و فور تپه های باستانی و بقایای سیستم آبرسانی زیر زمینی و سایر محوطه های تاریخی نشان از تاریخ طولانی منطقه دارد  تعداد آثار ثبت شده تاریخی در حوزه آبگیری سد کوهرنگ 3 به 41 اثردر معرض  تهدید  میرسد ـ که متاسفانه نه تنها تاکنون این محوطه ها مورد کاوش قرار نگرفته است بلکه بسیاری از محوطه های حایز اهمیت دیگری نیز در این محدوده وجود دارد که هنوز در فهرست میراث فرهنگی  به ثبت  نرسیده اند ـ

هیچ نظری موجود نیست: