صفحات

۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۶, شنبه

نسل بیت: جین و جاده و قزل آلا / امیرمحسن محمدی

برای شنیدن این برنامه که نخستین بار در رادیو مارژین منتشر شده است  اینجا  را کلیک کنید
 
پانزدهم اگوست ۱۹۶۹ - حدود ۱ میلیون نفر از هیپی‌ها و طرف داران موسیقی‌ راک و بلوز از سراسر آمریکا به سمت دریاچه ی سفید در نزدیکی‌ شهر وود استاک در ... می‌رن تا برای آزادی و علیه جنگ آواز بخونن و از صلح و برابری و زندگی‌ اشتراکی حرف بزنن.
بیشتر از نصف این جمعیت توسط پلیس متوقف میشن اما با وجود هشدار ها، فرشتگان جهنم یعنی همون دسته‌های موتور سوار هایی که با ظاهر‌های متفاوت و خشن میشناسیم امنیت مراسم رو به عهده می‌‌گیرن ... پلیس نمی‌تونه حرف اضافه بزنه و وود استاک سال ۶۹ تا روز چهارم ادامه پیدا می‌‌کنه.
بعد از تموم شدن جنگ جهانی‌ دوم حاشیه‌های جامعه ی آمریکا علیه متن مسلط شورش می‌‌کنن، یه جنبش عمیق فرهنگی‌ - ادبی‌ و یه حرکت ریشه دار اجتماعی که توی همه بخش‌ها از موسیقی‌ راک و بلوز گرفته تا جنبش دانشجویی ... از هیپی گری گرفته تا جنبش برابری طلبی و جنبش صلح. جامعه ی آمریکا تا دهه ی ۷۰ به شدت بر افروخته میشه ... و وقتی‌ که سعی‌ می‌‌کنی‌ این تحولات اجتماعی رو ردیابی یا بهتر بگم ردزنی کنی‌ در اکثر موارد به یه اسم در دهه ۵۰ میرسی‌: بیت جنریشن یا همون نسل بیت خودمون.
نسل بیت سربازان شوریده ی آزادی در آمریکایی امروز بودند ... ایالات متحده‌ای که تمام شب سرفه می‌‌کنه و نمیگذاره بخوابیم.
نسل بیت یه جنبش اجتماعی ادبی امریکایی بود که توی دهه ی پنجاه در محیط های فرهنگی در سانفرانسیسکو و گرین ویلیج نیویورک شروع به کار کرد. اونا به جسارت و خلاقیت بدون مرز مبتلا شده بودن.
راستش خود واژه ی "بیت" بیشتر منو یاد شورش، دود سیگار و هیجان میندازه اما خود صفت انگلیسی "بیت" که اولین بار هانکه به کرواک معرفی‌ کرد به معنی‌ خسته و بی‌ رمق هست.
هسته‌ي اصلي و مركزي اين گروه را جك كروك، آلن گينزبرگ، نيل كاسادي و ويليام باروز تشكيل مي‌دادند. آن‌ها در دهه‌ي چهل هم‌ديگر را در حومه‌ي منهتن ديدار مي‌كردند و بعداً، به سان فرانسيسكو، مهاجرت كردند و در آن‌جا بود كه با پيوستن گَري سيندر، لارنس فِرلينگِتي، مايكل مَك كِلاو، فيليپ والِن و تعدادي ديگر به آن‌ها، اين گروه وارد مرحله‌ي تازه‌اي شد و آرام آرام شكل يك جنبش را به خود گرفت.
در سال 1948 مجله‌ي نيويورك تايمز گفت‌وگويي رو با جك کرواک ترتيب داد. کرواک اونجا گفت: بيت در مرحله‌ي اول در بر دارنده‌ي نوعي برهنگي ذهني است.
برای اینکه به اهمیت نسل بیت بیشتر پی‌ ببریم کافیه که فقط درباره ی یکی‌ از آثار این نسل یعنی رمان "در جاده" که سال ۱۹۵۷ توسط جاک کرواک نوشته شده  حرف بزنیم. رمان در جاده آسوده گی خیال و رفاه جامعه ی آمریکا رو بعد از جنگ جهانی‌ دوم شدیدا به چالش می‌‌گیره و خبر از تغییر وجدان در آمریکای اون روز میده.
اولین کارکرد رمان جاده‌ها این بود که بیشتر از یک تریلیون شلوار جین لوئیز و دستگاه قهوه ساز به فروش بره و بچه‌های زیادی بزنن به جاده. چون جک کرواک سه هفته ی تمام یک نفس پشت ماشین تایپ گنده و بد قواره قهوه ی غلیظ خورده بود و یه رمان تکون دهنده نوشته بود.

این رمان روح زمانه ی جامعه شد. روندی رو درست کرد که به فرهنگ جوونا معروف شد و حتا زندگی‌ آدم هایی مثل باب دیلن و تام ویتس رو متحول کرد و کلی‌ فیلم و ترانه و موسیقی‌ ساخته شد.
دوازده سال بعد هم کرواک میمیره، بعضی‌‌ها گفتن در اثر مصرف زیاد الکل کبدش مشکل پیدا کرد اما دوستای‌ نزدیکش میگن جک دق کرده بود. اون مثل اکثر نویسنده‌ها حساس و زود رنج بود و تحمل نمیکرد وقتی‌ میدید رمانش مسول همه ی رفتار‌های افراطی دهه ی معروف ۶۰ داره معرفی‌ میشه.

ادبيات بيت، وحشي و رام‌نشدني است، مشكل عمده‌ي اعضاي گروه بيت براي ساليان سال، چاپ آثارشان بود و اين موضوع خيلي قابل اهميت است كه چطور آن‌ها در سال‌هايي كه اميدي به چاپ و استقبال آثارشان نمي‌رفت، با دل‌گرمي به ادامه‌ي كار فكر كردند. ناشران معتقد بودند نوشته‌هاي آن‌ها غيرقابل فهم است و بنابراين ارزش چاپ كردن ندارد.

نسل بیت بخشی از حاشیه ی آمریکای بعد از جنگ جهانی دوم بود که میشه ادعا کرد، برمتن مسلط غلبه کردن. من از بمب اتم، هیروشیما، جنگ سرد، جناب مک کارتی، تلويزيون، آپارتاید  و جنگ ویتنام حرف نمی زنم. حرف من قصه ی یه "نه" بزرگه به همه ی اینا.  من از هوشیمین، مالکوم ایکس و ماهی قزل آلا حرف می زنم. نسلی که خلافِ جریان شنا کرد و جریان شد

هیچ نظری موجود نیست: