صفحات

۱۳۹۲ شهریور ۱, جمعه

امروز جمعه ۲۳ اوت؛ بزرگ‌ترین شکست خونین شوروی در جنگ

امیرمحسن محمدی: امروز جمعه با ابر‌های سیاه سالگرد بزرگ‌ترین شکست نظامی نیروهای کمونیست شوروی از سپاه هیتلری فاشیزم در جنگ جهانی‌ دوم بود، به یاد بیاور.

امروز جمعهٔ سیاه در مجموعه ۴ سپاه شوروی به تعداد ۶۶۵ هزار نفر در نبرد کیِف به اسارت فاشیزم هیتلری رایش سوم درآمدند. این بزرگ‌ترین شکست شوروی در جنگ جهانی‌ بود. اکثر این افراد در اردوگاه‌های مرگ هیتلر به قتل رسیدند و یا در اثر شکنجه و گرسنگی کشته شدند و بیماری یا سوزانده شدند. نبرد کیف از ۲۳ اوت تا ۲۶ سپتامبر به طول انجامید.

بر اساس اسناد موزه‌ هولوکاست بین ۳.۳ تا ۳.۵  میلیون نفر در درجریان جنگ فاشیزم به اسارت هیتلر در آمدند. موزه هولوکاست آنها را به عنوان دومین گروه بزرگ قربانیان فاشیسم هیتلری می شناسد. در کل ۲۰ میلیون نفر از شوروی در خلال جنگ کشته شدند. امروز جمعه از ابر سیاه خسته‌ام، امروز جمعهٔ سیاه به اندازه تمام تاریخ خسته‌ام.

Naked Soviet POWs in Mauthausen concentration camp. Unknown date
Naked Soviet prisoners of war delouse in Vitebsk, Belarus, August 1941


۱۳۹۲ مرداد ۱۸, جمعه

سالگرد انفجار اتمی‌ ناکازاکی و جنایت امریکا علیه بشریت

امیرمحسن محمدی: امروز ۱۸ مرداد برابر با نهم آگوست سالگرد انفجار بمب اتمی‌ ایالات متحد آمریکا به نام «مرد چاق» در ساعت ۱۱:۰۲ به وقت محلی شهر ناکازاکی در زمان جنگ جهانی‌ دوم است، قصاوت و جنایتی فراموش نشدنی علیه بشریت. فردا ۱۰ آگوست مثل تمام سال‌های اخیر مرکز ساداکو در پارک یادمان جنگ شهر ناکازاکی پر از درناهای کاغذی خواهد بود که از سراسر دنیا فرستاده شده است. 

ارتش آمریکا ۳ روز پیش هم بمب دیگری به نام «پسرک» به روی شهر هیروشیما انداخته بود. در مجموع حدود ۲۲۰ هزار نفر در اثر این دو انفجار کشته شدند که اکثریت آن‌ها غیر نظامیان بودند. 

انفجار شهر مسکونی دوم در حالی‌ صورت گرفت که ارتش شوروی یک روز قبل و بر خلاف میل آمریکا به دولت ژاپن اعلام جنگ کرده و به منچوری حمله کرده بود، بر اساس برنامه ارتش آمریکا، هدف بعدی برای انفجار سومین بمب اتمی‌ شهر کوکورا بود. 

ساداکو دختر دوازده ساله‌ای بود که با وجود اینکه بعد از جنگ به دنیا آمد اما در اثر تشعشعات رادیو‌اکتیو به سرطان خون دچار شد، بر اساس یک افسانه ژاپنی اگر کسی‌ هزار عدد درنای کاغذی درست کند یکی‌ از آرزو‌هایش بر آورده می‌‌شود، او به کمک دوستان و برادرش و در‌حالی‌ که در بیمارستان بستری بود شروع به ساختن درناهای کاغذی کرد اما متاسفانه بعد ساختن ۶۴۴ درنا در بیمارستان درگذشت. 
هر سال مردم بسیاری از کشورها به یاد او درنا‌های کاغذی درست می‌‌کنند و به مرکز ساداکو و مجسمه او در پارک یادمان جنگ ناکازاکی می‌‌فرستند. 
ساداکو ساساکی روی درنا‌هایش می‌‌نوشت: 
من «صلح» را روی بال تو می نویسم تا به همه جای جهان پرواز کنی‌..
 
* عکسها از کشته شدگان این دو حادثه دلخراش در ژاپن